Kraków mówi „NIE” dla S7 na południu miasta. Prezydent Miszalski dołączył do protestu

autor CowKrakowie.pl
Kraków mówi „NIE” dla S7 na południu miasta. Prezydent Miszalski dołączył do protestu

W poniedziałek, 1 grudnia, prezydent Krakowa Aleksander Miszalski pojawił się na proteście mieszkańców przed siedzibą GDDKiA przy ul. Mogilskiej. Demonstranci sprzeciwiają się planom poprowadzenia nowego odcinka drogi S7 przez południową część miasta. Prezydent zapowiedział zdecydowaną obronę interesów krakowian.

reklama

– Budowa któregokolwiek z przedstawionych wariantów przebiegu drogi będzie w sposób nieodwracalny oddziaływać na jakość życia mieszkańców południowej części Krakowa, w szczególności Dzielnicy X, generując liczne koszty społeczne i środowiskowe – podkreślił Aleksander Miszalski. Przed siedzibą GDDKiA w Krakowie obecny był również jego zastępca Stanisław Kracik.

reklama

Uzdrowisko Swoszowice zagrożone? Miasto alarmuje

Samorząd wskazuje, że lokalizacja drogi w obecnie proponowanych korytarzach może doprowadzić do utraty statusu uzdrowiska przez Swoszowice. Prezydent zapowiedział, że niezwłocznie poinformuje o tym Ministerstwo Zdrowia.

Do najważniejszych zagrożeń, które – zdaniem miasta – nie zostały dostatecznie przeanalizowane przez GDDKiA, należą m.in.:

  • naruszenie obszaru górniczego zawierającego złoża wód leczniczych,
  • zniszczenie cennych przyrodniczo terenów, w tym doliny Wilgi i siedlisk wielu gatunków,
  • zagrożenie dla charakteru południowych dzielnic jako spokojnych osiedli mieszkaniowych,
  • wzrost hałasu i zanieczyszczeń powietrza,
  • ryzyko osuwisk oraz negatywny wpływ na stosunki wodne,
  • bliskość cmentarza we Wróblowicach,
  • powstanie trudnej do pokonania bariery w przestrzeni miejskiej.

Mieszkańcy zgłaszają również obawy przed wywłaszczeniami oraz utrudnieniami, jakie niesie sama budowa – od ciężkiego ruchu, przez wykopy, po długie objazdy.

Prezydent podkreślił, że codziennie prowadzi rozmowy z rządem i GDDKiA. Celem jest wypracowanie takiego przebiegu S7, który zminimalizuje koszty społeczne i środowiskowe.

O opinię poproszony został również prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej i ekspert ds. transportu.

Miasto krytykuje też sposób prowadzenia konsultacji społecznych przez GDDKiA. Uczestnicy mieli możliwość wyboru jedynie między wariantami przygotowanymi przez inwestora, a wszystkie z nich przecinają południowe dzielnice Krakowa. Dyskusje w trakcie spotkań były – jak relacjonuje urząd – bardzo emocjonalne.

Zespół ds. S7 pracuje od 2022 r. Są propozycje alternatywnych przebiegów

Od momentu publikacji Studium korytarzowego w 2022 r. w Urzędzie Miasta działa specjalny zespół zadaniowy. Efekt prac: dwa wstępnie akceptowane warianty przebiegu S7 – zachodni (od węzła Kraków Bielany) oraz wschodni (od węzła Kraków Bieżanów).

Zostały one przekazane GDDKiA już w czerwcu 2023 r. z prośbą o ich dalsze analizowanie w ramach STEŚ.

W ubiegłym roku Miszalski skierował także pismo do Ministra Infrastruktury, w którym miasto odrzuciło przedstawione warianty oraz zadeklarowało gotowość współpracy. W czerwcu, po wycieku roboczych propozycji do mediów, Kraków wraz z włodarzami Świątnik Górnych, Mogilan i Sieprawia wyraził wspólny sprzeciw wobec sugerowanych przebiegów drogi.

Listopadowa prezentacja GDDKiA: sześć wariantów, zero akceptacji

3 listopada GDDKiA opublikowała oficjalne warianty trasy. Wszystkie sześć prowadzą przez południe Krakowa, co spotkało się z natychmiastową reakcją prezydenta – odmową ich akceptacji i kolejną krytyką procesu konsultacyjnego.

Pod koniec listopada Zespół ds. S7 przesłał do GDDKiA pismo, w którym podkreślono m.in. brak możliwości realnego udziału wszystkich zainteresowanych mieszkańców oraz duży wpływ zaprezentowanych tras na tereny przyrodnicze. Obecnie trwają analizy założeń ruchowych, zwłaszcza w kontekście innych planowanych inwestycji, takich jak rozbudowa A4 i węzła Kraków Południe.

Co dalej z S7 w Krakowie?

Miasto zapowiada dalszą walkę o inne rozwiązania niż te proponowane w Studium korytarzowym. Prezydent liczy na ponowne otwarcie rozmów, uwzględnienie realnych potrzeb Krakowa i rzetelną ocenę wariantów proponowanych przez samorząd.

To inwestycja, która – jak podkreślają władze miasta – wpłynie na życie przyszłych pokoleń. Dlatego krakowianie domagają się pełnej transparentności i dialogu na każdym etapie.

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

Dobrego Pasterza. Komunikat wykonawcy nowej linii tramwajowej

Zatrzymania na krakowskim lotnisku. Ujęto dwóch poszukiwanych Polaków

Zmiany w kursowaniu autobusów w trzy najbliższe weekendy

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności