![Zobacz wizualizacje nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic [ZDJĘCIA]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/11/wizualizacje-1240x766.jpg)
Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic to jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych Krakowa. Obecnie w związku z kolejnym etapem prac zamknięta została ulica Dobrego Pasterza. Zobacz wizualizacje całej inwestycji.
Trasa i cele inwestycji
Planowana linia tramwajowa będzie miała około 4,5 km długości, biegnąc wzdłuż istniejących ulic i przecinając trzy kluczowe ronda w północnej części miasta. Trasa włączy się w istniejące torowisko do Nowej Huty na skrzyżowaniu ulic Meissnera i al. Jana Pawła II.
Głównym celem projektu jest:
- ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta,
- poprawa jakości powietrza,
- zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych,
- rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Krakowie.
Historia i konsultacje społeczne
Pierwszy etap konsultacji społecznych odbył się w 2015 roku, podczas którego wybrano trasę linii.
21 grudnia 2020 r. podpisano umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym, obejmującą projektowanie, budowę, eksploatację i utrzymanie linii przez 20 lat. Trasa została nieco zmodyfikowana w związku z budową tunelu, co pozwoliło na zmniejszenie zajętości terenu i usprawnienie ruchu w okolicy ronda Polsad.
Drugi etap konsultacji społecznych miał miejsce w 2021 roku – zarówno w formie stacjonarnej, jak i online oraz telefonicznej. Ostatni etap konsultacji odbył się w ramach wydawania decyzji środowiskowej.
Wniosek o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) został złożony w marcu 2022 roku, a decyzję ZRID wydano 9 maja 2023 r. Budowa rozpoczęła w lipcu 2023 roku. Przed rozpoczęciem prac okoliczni mieszkańcy protestowali, by wstrzymać wycinkę drzew.
Przebudowa i modernizacja infrastruktury
W ramach inwestycji przewidziano nie tylko budowę linii tramwajowej, ale również modernizację lokalnej infrastruktury:
- przebudowę ulic Meissnera i Młyńskiej na odcinkach między jezdniami,
- modernizację rond: Młyńskiego i Barei,
- przebudowę skrzyżowań: Dobrego Pasterza/Aliny/Krzesławickiej oraz Bohomolca/Kniaźnina/Krzesławickiej,
- przebudowę ul. Krzesławickiej.
Dodatkowo powstaną lub zostaną rozbudowane:
- chodniki i drogi rowerowe,
- oświetlenie ulic i sygnalizacja świetlna,
- sieć światłowodowa do Sterowania Ruchem Lokalnym,
- wideomonitoring i tablice informacyjne,
- system sterowania i ogrzewania zwrotnic,
- sieć trakcyjna z dwoma podstacjami,
- przebudowa infrastruktury miejskiej (sieć elektryczna, rury grzewcze, wodociągi),
- stacja transformatorowa,
- odtworzenie zieleni, w tym elementów zielonych torowisk i lokalnych detali architektonicznych.
Ograniczenie hałasu i komfort podróży
Projekt przewiduje neutralny wpływ na hałas dzięki zastosowaniu:
- ekranów akustycznych,
- nawierzchni o obniżonych parametrach akustycznych,
- mat wibroizolacyjnych, wkładek okołoszynowych,
- zielonego torowiska i smarownic torowych.
Dzięki tym rozwiązaniom mieszkańcy okolicznych dzielnic będą mogli cieszyć się spokojniejszym i bardziej komfortowym środowiskiem miejskim.
Przystanki podziemne
Część nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic poprowadzona będzie pod ziemią. Na odcinku 1,2 km powstaną dwa podziemne przystanki: „Rondo Młyńskie” i „Rondo Polsadu”.
Tramwaj zjedzie pod ziemię tuż przed rondem Młyńskim, zatrzyma się na zagłębionym peronie, a przed rondem Polsadu wjedzie w tunel z drugim przystankiem podziemnym. Z tunelu tramwaj wyłoni się przed rondem Barei i dalej będzie jechał już po powierzchni.
Przystanki będą w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami – z windami, schodami ruchomymi i oznaczeniami Braille’a. Przy rondzie Polsadu powstaną też ogólnodostępne toalety oraz pomieszczenie dla opiekunów z dziećmi.
Nowa podziemna trasa ma ułatwić podróż i zwiększyć komfort pasażerów w najbardziej ruchliwych punktach miasta.
Wizualizacje tramwaju do Mistrzejowic:



















