Zobacz wizualizacje nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic [ZDJĘCIA]

autor CowKrakowie.pl
Zobacz wizualizacje nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic [ZDJĘCIA]

Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic to jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych Krakowa. Obecnie w związku z kolejnym etapem prac zamknięta została ulica Dobrego Pasterza. Zobacz wizualizacje całej inwestycji.

reklama

Trasa i cele inwestycji

Planowana linia tramwajowa będzie miała około 4,5 km długości, biegnąc wzdłuż istniejących ulic i przecinając trzy kluczowe ronda w północnej części miasta. Trasa włączy się w istniejące torowisko do Nowej Huty na skrzyżowaniu ulic Meissnera i al. Jana Pawła II.

reklama

Głównym celem projektu jest:

  • ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta,
  • poprawa jakości powietrza,
  • zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych,
  • rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Krakowie.

Historia i konsultacje społeczne

Pierwszy etap konsultacji społecznych odbył się w 2015 roku, podczas którego wybrano trasę linii.

21 grudnia 2020 r. podpisano umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym, obejmującą projektowanie, budowę, eksploatację i utrzymanie linii przez 20 lat. Trasa została nieco zmodyfikowana w związku z budową tunelu, co pozwoliło na zmniejszenie zajętości terenu i usprawnienie ruchu w okolicy ronda Polsad.

Drugi etap konsultacji społecznych miał miejsce w 2021 roku – zarówno w formie stacjonarnej, jak i online oraz telefonicznej. Ostatni etap konsultacji odbył się w ramach wydawania decyzji środowiskowej.

Wniosek o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) został złożony w marcu 2022 roku, a decyzję ZRID wydano 9 maja 2023 r. Budowa rozpoczęła w lipcu 2023 roku. Przed rozpoczęciem prac okoliczni mieszkańcy protestowali, by wstrzymać wycinkę drzew.

Przebudowa i modernizacja infrastruktury

W ramach inwestycji przewidziano nie tylko budowę linii tramwajowej, ale również modernizację lokalnej infrastruktury:

  • przebudowę ulic Meissnera i Młyńskiej na odcinkach między jezdniami,
  • modernizację rond: Młyńskiego i Barei,
  • przebudowę skrzyżowań: Dobrego Pasterza/Aliny/Krzesławickiej oraz Bohomolca/Kniaźnina/Krzesławickiej,
  • przebudowę ul. Krzesławickiej.

Dodatkowo powstaną lub zostaną rozbudowane:

  • chodniki i drogi rowerowe,
  • oświetlenie ulic i sygnalizacja świetlna,
  • sieć światłowodowa do Sterowania Ruchem Lokalnym,
  • wideomonitoring i tablice informacyjne,
  • system sterowania i ogrzewania zwrotnic,
  • sieć trakcyjna z dwoma podstacjami,
  • przebudowa infrastruktury miejskiej (sieć elektryczna, rury grzewcze, wodociągi),
  • stacja transformatorowa,
  • odtworzenie zieleni, w tym elementów zielonych torowisk i lokalnych detali architektonicznych.

Ograniczenie hałasu i komfort podróży

Projekt przewiduje neutralny wpływ na hałas dzięki zastosowaniu:

  • ekranów akustycznych,
  • nawierzchni o obniżonych parametrach akustycznych,
  • mat wibroizolacyjnych, wkładek okołoszynowych,
  • zielonego torowiska i smarownic torowych.

Dzięki tym rozwiązaniom mieszkańcy okolicznych dzielnic będą mogli cieszyć się spokojniejszym i bardziej komfortowym środowiskiem miejskim.

Przystanki podziemne

Część nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic poprowadzona będzie pod ziemią. Na odcinku 1,2 km powstaną dwa podziemne przystanki: „Rondo Młyńskie” i „Rondo Polsadu”.

Tramwaj zjedzie pod ziemię tuż przed rondem Młyńskim, zatrzyma się na zagłębionym peronie, a przed rondem Polsadu wjedzie w tunel z drugim przystankiem podziemnym. Z tunelu tramwaj wyłoni się przed rondem Barei i dalej będzie jechał już po powierzchni.

Przystanki będą w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami – z windami, schodami ruchomymi i oznaczeniami Braille’a. Przy rondzie Polsadu powstaną też ogólnodostępne toalety oraz pomieszczenie dla opiekunów z dziećmi.

Nowa podziemna trasa ma ułatwić podróż i zwiększyć komfort pasażerów w najbardziej ruchliwych punktach miasta.

Wizualizacje tramwaju do Mistrzejowic:

"Tramwaj do Mistrzejowic wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Tramwaj do Mistrzejowic wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Tramwaj do Mistrzejowic wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Tramwaj do Mistrzejowic wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Tramwaj do Mistrzejowic wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Tramwaj do Mistrzejowic wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Tramwaj do Mistrzejowic wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Tramwaj do Mistrzejowic wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Tramwaj do Mistrzejowic wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Tramwaj do Mistrzejowic wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Tramwaj do Mistrzejowic wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Przystanek do mistrzejowic przystanek rondo polsadu wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Przystanek do mistrzejowic przystanek rondo polsadu wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Przystanek do mistrzejowic przystanek rondo polsadu wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Przystanek do mistrzejowic przystanek rondo polsadu wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic
"Przystanek do mistrzejowic przystanek rondo polsadu wizualizacje"
fot. Tramwaj do Mistrzejowic

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności