
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2027 roku ma rozpocząć się budowa nowej linii tramwajowej w naszym mieście. Kraków wnioskuje o dofinansowanie w wysokości ok. 173 mln zł. Szacunkowy całkowity koszt inwestycji wynosi natomiast ok. 250 mln zł.
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski poinformował, że planuje kolejną inwestycję tramwajową, linię KST Krowodrza Górka – Azory. Będzie to wyjątkowa linia – z mniejszą ingerencją w istniejącą roślinność, z większą liczbą trawników i rozchodników na dachach przystanków. Będzie bardziej zielono – podkreśla Miszalski.
Obecnie Kraków jest na etapie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uzyskiwania unijnego dofinansowania z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)”. Stolica Małopolski wnioskuje o dofinansowanie w wysokości ok. 173 mln zł. Szacunkowy całkowity koszt inwestycji wynosi natomiast ok. 250 mln zł.
Zależy nam, by linia tramwajowa łącząca Krowodrzę Górkę z Azorami wraz z infrastrukturą towarzyszącą była jak najbardziej przyjazna dla środowiska. A także, by ingerencja w otoczenie została ograniczona do minimum – zaznacza prezydent Krakowa
W związku z tym wprowadzono szereg zmian do pierwotnych założeń projektowych, które sprawią, że inwestycja będzie bardziej zielona.
Zmiany w projekcie
Najważniejsze zmiany w projekcie:
-wprowadzenie ekranów akustycznych odbijających przeziernych oraz pochłaniających typu „zielona ściana” wraz z możliwością obsadzenia ich roślinnością pnącą,
-weryfikacja geometrii chodników i dróg dla rowerów, aby ograniczyć ingerencję w zieleń wysoką; dodatkowo przed rozpoczęciem robót zostanie przeprowadzona kolejna ocena stanu fitosanitarnego drzew pod kątem możliwości ich przesadzenia,
-zwiększenie długości odcinków „zielonego torowiska”,
-wprowadzenie – w celu optymalizacji przebiegu – zmian w rozwiązaniach chodników, a także zieleńców przy ul. Weissa i ul. Jaremy,
-zaprojektowanie nasadzeń zieleni na obszarach zielonych i skarpach w obrębie węzła drogowego Weissa, w miarę dostępności terenu oraz w miejscach braku kolizji z sieciami uzbrojenia podziemnego,
-powiększenie wiat przystankowych, na których dachach posadzone zostaną rozchodniki,
-zastąpienie trawnikami wybranych miejsc pierwotnie planowanych do obsypania kruszywem,
-dodanie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów przez ul. Opolską, po zachodniej stronie wlotu skrzyżowania z ul. Wyki i ul. Batalionu „Skała” AK,
-skorygowanie dojścia do windy przy kładce po północnej stronie ul. Opolskiej, pojawią się tam też stojaki rowerowe.
Trasa graniczy z parkiem
Trasa nowego tramwaju bezpośrednio graniczy z parkiem Krowoderskim. Stąd niestety uniknięcie kolizji inwestycji z tym terenem nie jest możliwe, bowiem bezpośrednio przylega on do ul. Opolskiej.
Na skraju działki, na której znajduje się park, pojawią się natomiast: pas zieleni oddzielający jezdnię od torowiska tramwajowego, torowisko tramwajowe, droga dla rowerów oraz chodnik dla pieszych. Co bardzo ważne, zachowana zostanie znajdująca się w północnej części parku Krowoderskiego kultowa górka saneczkowa.
W ramach projektu w rejonie ul. Weissa powstanie również parking P+R na ok. 200 samochodów. W rejonie istniejącej pętli autobusowej „Azory” powstanie zadaszona pętla autobusowo-tramwajowa.
W planach jest także budowa kładki rowerowej nad ul. Weissa i przebudowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską.
Te artykuły mogą Cię zainteresować:
Morderstwo w Krakowie. Kobieta zabiła byłego męża
Koncert odwołany. Organizator przeprasza. Fani czekają na pieniądze