Droga S7. Estakada nad torami gotowa w połowie [ZDJĘCIA]

Materiały prasowe
Droga S7. Estakada nad torami gotowa w połowie [ZDJĘCIA]

Budowa estakady na drodze ekspresowej S7 nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi jest już na półmetku. Zobaczcie zdjęcia z postępu prac.

reklama

Jak informuje wykonawca inwestycji, niemal kilometrowa część tego obiektu przygotowywana jest w technologii nasuwu (betonowe segmenty są kolejno wysuwane na podpory). Jezdnia w kierunku Warszawy liczyć będzie 40 segmentów, a w kierunku Rzeszowa 41. W połowie marca wysunięto odpowiednio segmenty nr 20 i 21. 

reklama

Cała estakada, którą trasa S7 pobiegnie od ul. Morcinka do ul. Petőfiego, będzie miała 1589 m długości, z czego prawie 2/3 powstaje w technologii nasuwania podłużnego. W ten sposób wybudują 942 m jezdni w kierunku Rzeszowa i 915 m drogi w kierunku Warszawy. Ten odcinek jest krótszy o prawie 30 m, gdyż biegnie po wewnętrznym łuku S7. 

Na czym polegają prace?

Nasuwanie poszczególnych segmentów estakady zaczęto we wrześniu 2024 r. Kolejne segmenty obiektu są przygotowywane na specjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunku układa się zbrojenie, a następnie je betonuje. Po stężeniu i sprężeniu betonu segmenty są za pomocą siłowników wysuwane na podpory estakady. Stalowa konstrukcja na pierwszym segmencie to tzw. awanbek (dziób montażowy). Opiera się na przęśle przed segmentem, dzięki czemu zapobiega jego zgięciu i złamaniu. Awanbeki mają długość 32 m i ważą ok. 90 t.  

Każdego miesiąca są przygotowywane 3 lub 4 segmenty dla każdej z jezdni. Wysuwanie jednego elementu trwa do 6 godzin, a odbywa się to z prędkością od 7 do 10 cm na minutę. To maksymalnie 6 metrów na godzinę. 

Waga awanbeków – 90 t – blednie przy wadze samego segmentu. W zależności od długości (waha się od 17 m do 26 m) ciężar każdego pojedynczego segmentu wynosi od 498 do 762 ton. Wszystkie segmenty będą łącznie ważyć ponad 54,4 tysiąca ton. Segmenty mają wysokość 3,3 m i szerokość od 16 do 24 m.

W sierpniu 2025 r. zaplanowano zakończyć nasuwanie segmentów i połączyć obie części jezdni. 

"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
"Estakada S7"
reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności