
Kraków Airport przygotowuje się do największej inwestycji w swojej historii. Cały proces budowy potrwa do 2031 roku.
Krakowskie lotnisko ma w planach rozbudowę terminalu pasażerskiego, która pozwoli na zwiększenie przepustowości aż do 4400/h w godzinie szczytowej, z planowanej wcześniej przepustowości na poziomie 3200/h.
Rozbudowa terminalu zostanie przeprowadzona modułowo, aby uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu lotniska. Przetarg na wybór wykonawcy planowany jest na II-III kwartał 2025 roku. W planach jest rozpoczęcie przebudowy terminala od strony zachodniej, w rejonie T6, pomiędzy obecnym terminalem a drogą prowadzącą do wieży kontroli lotów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Na południu prace będą kontynuowane wzdłuż istniejącej elewacji Wewnętrznego Układu Komunikacyjnego.
Od północy wzdłuż płyty postojowej, a następnie T7 na wschód od istniejącego terminala, w miejscu obecnego budynku cargo, który zostanie rozebrany. W ostatnim planowanym etapie rozpocznie się przebudowa istniejącego terminala pasażerskiego obejmująca kondygnacje podziemne, parter, pierwsze i drugie piętro oraz rozbiórkę części budynku. Cały proces budowy potrwa do 2031 roku.
Nowa droga startowa / system ILS kategorii III
- Planowana budowa nowej drogi startowej o długości co najmniej 2800 m jest kluczowym projektem infrastrukturalnym Kraków Airport. Proces uzyskiwania decyzji środowiskowej jest w toku, a rozpoczęcie prac przewidziane jest na 2027 rok.
- Mając na uwadze długotrwały proces uzyskiwania decyzji środowiskowej, i pogarszający się stan drogi startowej, Zarząd MPL podjął równoległe działania, których celem jest opracowanie „Planu B”. Przedmiotowy Plan zakłada równoległe w stosunku do prowadzonych już działań, przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych dla remontu/przebudowy istniejącej drogi startowej. W efekcie remontu długość drogi startowej pozostanie bez zmian – 2550 m.
- Dodatkowo Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaplanowała zakup urządzeń systemu ILS kategorii III. Planowany termin montażu urządzenia przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej – czerwiec 2026 r.
- Działania podejmowane przez Kraków Airport: Zostały zlecone badania georadarem oraz wykonanie odwiertów rdzeniowych w konstrukcji nawierzchni drogi startowej wraz
z badaniami podłoża pod konstrukcją drogi startowej.
W Kraków Airport zaplanowano również biurowiec dla pracowników MPL /MPL Services/powierzchnie pod Centrum Edukacji Lotniczej, KomisariatPolicji. Budynek projektowany będzie przy założeniu dążenia do uzyskania certyfikatu BREEAM na poziomie Excellent. Trwa postępowanie na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej oraz prace nad przygotowaniem materiałów przetargowych w tym wytycznych projektowych oraz szczegółowym opisem przedmiotu zamówienia. Powierzchnia użytkowania biurowca :ok. 9 500 m 2 /pierwotnie planowana :ok. 5 500m 2. Planowana data oddania inwestycji do użytkowania I kw. 2028 r.