Takim autobusem nie podróżował jeszcze nikt w Polsce. Wyjechał na ulice Krakowa

Autor CowKrakowie.pl
Takim autobusem nie podróżował jeszcze nikt w Polsce. Wyjechał na ulice Krakowa

Mieszkańcy Krakowa jako pierwsi będą mogli wsiąść do całkowicie nowego modelu autobusu wodorowego marki Mercedes, o nazwie e-Citaro Fuel-Cell. To już czwarta generacja autobusu wodorowego Mercedesa.

reklama

MPK informuje, że pojazd będzie testowany przez krakowskiego przewoźnika od piątku 13 grudnia 2024 roku do 8 stycznia 2025 roku. Dzisiaj od godzin popołudniowych kursuje na linii nr 143 (Podgórze SKA – Kokotów SKA), ale będzie go można zobaczyć także na innych liniach takich jak 128, 148 i 300.

reklama

Zeroemisyjny autobus e-Citaro Fuel-Cell jest wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300kWh. Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru. To wszystko sprawia, że zasięg tego autobusu robi wrażenia – na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii może przejechać minimum 400 km. To spokojnie wystarczy do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni – podkreśla producent.

Trzy tryby pracy

Autobus może zostać zaprogramowany do pracy w trzech trybach:

-Jazda tylko z wykorzystaniem wodoru (bez zasilania z energii elektrycznej)

-Maksymalny zasięg – każdy rodzaj zasilania, zarówno wodór jak i energia elektryczna są wykorzystywane w maksymalnym stopniu

-Tryb inteligentny – program uwzględnia specyfikę konkretnej trasy przejazdu i tak ustawia zasilanie, aby był najbardziej ekonomiczny (wykorzystanie w pierwszej kolejności tańszej energii elektrycznej)

Inteligentne systemy

Autobus ma długość 12 m i może w nim jednocześnie podróżować 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. W środku autobusu nie zabraknie wyposażenia, które ma zapewnić komfort przejazdu – jest niska podłoga, platforma dla osób poruszających się na wózkach oraz klimatyzacja.

Inteligentne systemy mają także na celu wsparcie kierowcy, szczególnie w zakresie bezpiecznego prowadzenia. Autobus jest m.in. wyposażony w pakiet GRS-B – pięć radarów wspieranych przez kamerę sprawia, że system rozpoznaje możliwość kolizji autobusu z samochodami, rowerzystami, a także pieszymi i to nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście.

Pasażerowie na pewno zwrócą uwagę na wygląd autobusu, na fotelach jest elegancki skaj, a na ścianach motywy związane z wodorem.

To już kolejne testy autobusu zasilanego wodorem prowadzone przez MPK w Krakowie, ale po raz pierwszy są to testy pojazdu marki Mercedes na regularnej linii. Autobus będzie stacjonował w zajezdni Płaszów i tam też będzie tankowany.

Zobacz także:

Wyłoniony został wykonawca. Mieszkańcy zyskają nową przestrzeń [WIZUALIZACJE]

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności