Spore zmiany czekają na krakowskich pasażerów komunikacji miejskiej. Prywatny operator przejmie od MPK obsługę linii: 110, 113, 129, 163, 184, 196/496 i 511.
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie poinformował, że od 19 października Mobilis rozpocznie realizację przewozów w ramach nowego, 10-letniego kontraktu. Pasażerów wozić będą nowoczesne autobusy. W większości będą to pojazdy nisko i zeroemisyjnie zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG lub elektrycznie.
Nowe linie autobusowe
Mobilis przejmie od MPK obsługę linii: 110, 113, 129, 163, 184, 196/496 i 511. Jednocześnie, linia 192 będzie obsługiwana przez miejskiego operatora.
Dzięki nowej umowie z prywatnym operatorem uruchomione zostaną dwie nowe linie.
- 126 z Bronowic Małych przez Mydlniki, Chełm, Al. Kasztanową, Starowolską i Księcia Józefa do Os. Podwawelskiego. Zupełnie nowe połączenie na zachodzie miasta eliminujące białe plamy dostępności do KMK, ale również pomagające mieszkańcom Woli Justowskiej i Przegorzał w komunikacji pomiędzy dzielnicami, w tym dojeździe dzieci do szkół. Linia będzie kursować z częstotliwością co 30 minut przez wszystkie dni w tygodniu. Docelowo, po zakończeniu przebudowy ulicy Kościuszki, zakłada się skierowanie linii na Salwator, co pozwoli zwiększyć jej częstotliwość do 20 minut w godzinach szczytów;
- 147, która zapewni połączenie osiedla Żabiniec z trasą tramwajową do Górki Narodowej i z węzłem przesiadkowym Nowy Kleparz. Autobusy jeździć będą po pętli, następującymi ulicami: Lekarską, ks. Siemaszki, Stefana Jaracza, Żabiniec i Zdrową. Linia będzie kursować z częstotliwością co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza, a w dni wolne co 20 minut.
ZTP proponuje kolejne zmiany
Zwolnione w krakowskim MPK autobusy z linii przekazanych do operatora Mobilis, nie znikną z ulic miasta i zostaną przeznaczone do obsługi nowych połączeń i wzmocnienia już istniejących.
Propozycje Zarządu Transportu Publicznego:
- Wydłużenie linii 125, która będzie kursować po nowej stałej trasie z pętli Złocień przez ulicę Domagały, Nad Drwiną, Półłanki, Botewa, Surzyckiego, Lipską, Saską, Stoczniowców, Ofiar Dąbia, Aleję Pokoju, Cystersów, Mogilską, Lubicz, Rakowicką do Dworca Głównego Wschód. Linia będzie kursować z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza, a w dni wolne co 20 minut;
- Linia 195 zastąpi dotychczasową linię 425 na trasie: Mały Płaszów P+R – Surzyckiego, Botewa, Półłanki, Agatowa – Złocień – Agatowa, Bieżanowska, Barbary/Mała Góra, Ćwiklińskiej, Teligi, Wielicka – Rżąka. Linia kursować będzie co 20 minut w dni powszednie i co 40 minut w dni wolne;
- Uruchomimy linię 148, która zapewni nowe połączenie z rejonu Małego Płaszowa przez obszar rozbudowującej się zabudowy mieszkaniowej w rejonie ulicy Myśliwskiej i Koszykarskiej z obiektami handlowymi i wystawienniczymi w Łęgu oraz dworcem w Czyżynach. Linia będzie kursować po trasie: Zajezdnia Płaszów – Mały Płaszów P+R – Myśliwska – Koszykarska – Nowohucka – Galicyjska – Rondo Czyżyńskie – Czyżyny Dworzec z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza, a w dni wolne co 40 minut;
- Linia 153 zostanie skierowana do pętli Miejskie Centrum Opieki. Dodatkowo, wybranymi kursami będzie obsługiwać przystanek Wydział Farmaceutyczny UJ;
- Wydłużenie linii 155 przez ulicę Malborską, Kamieńskiego i aleję Powstańców Śląskich do dworca Podgórze SKA.
Propozycje mieszkańców na Prądniku Białym
ZTP chce wprowadzić zmiany, o które wnioskowali mieszkańcy. Mają polegać na:
- Wydłużeniu linii 169/469 przez ulicę Siewną i Aleję 29 Listopada do dworca Górka Narodowa P+R. W kierunku powrotnym będzie kursować przez Osiedle Gotyk;
- Uruchomienie linii 317 w miejsce dotychczasowej 537, przedłużając część kursów po następującej trasie: Dworzec Główny Wschód – Aleja 29 Listopada – Kuźnicy Kołłątajowskiej – Witkowice/Marszowiec (co drugi kurs na dłuższej trasie). Linia będzie kursować z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 30 minut poza, a w dni wolne co 30 minut.
Dodatkowo, w Nowej Hucie linia 160 w dni powszednie zostanie wydłużona z Ruszczy do pętli w Pleszowie. Rozwiązanie to poprawi zarówno ofertę przewozową dla mieszkańców Ruszczy, jak i otworzy nowe możliwości dojazdu dla pasażerów z Wadowa i Łuczanowic.
To nie jedyne zmiany, jakie będą niebawem wprowadzane.