Chcesz uzyskać kredyt? Zastanawiasz się, co będzie potrzebne? Proces może wydawać się skomplikowany, jednak dobrze przygotowany wniosek przyspieszy wydanie pozytywnej decyzji. Oto wskazówki, co jest potrzebne do uzyskania kredytu.
Brak zaległości finansowych
Starając się o kredyt w banku, należy najpierw upewnić się, że jest się wiarygodnym kredytobiorcą. Finansowanie przyznawane jest tylko tym osobom, które nie są nadmiernie zadłużone oraz regularnie spłacają swoje zobowiązania. Warto zatem zerknąć na bazy dłużników takie jak BIK czy BIG. Niezbędne będzie też zaświadczenie o niezaleganiu z e-urzędu skarbowego, które dotyczy głównie przedsiębiorców.
Nie tylko negatywne wpisy w historii kredytowej mogą utrudnić otrzymanie finansowania. Problemem może być również brak tych pozytywnych. Jeśli Twoja historia kredytowa jest pusta, warto zadbać o jej zbudowanie. Rozwiązaniem może być przykładowo zakup sprzętu na raty.
Zatrudnienie i rodzaj umowy
Kolejną kwestią przy staraniu się o kredyt jest forma zatrudnienia. Najłatwiej otrzymać finansowanie jeśli pracuje się na umowie o pracę. Banki zdecydowanie lepiej oceniają tę, która została zawarta na czas nieokreślony, gdyż zapewnia kredytobiorcy względną stabilizację. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by starać się o kredyt także na umowie o dzieło, zlecenie czy z tytułu renty lub emerytury. Warto jednak wiedzieć, że banki nie zaakceptują większości świadczeń socjalnych.
Na większe trudności mogą natrafić osoby, które prowadzą własną działalność gospodarczą. Zazwyczaj banki wymagają, by przedsiębiorca był na rynku od 6 do 12 miesięcy. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, sprawdź poradnik jak zdobyć zaświadczenie o zarobkach do kredytu.
Dokumenty niezbędne do otrzymania kredytu
Aby uzyskać kredyt, należy dostarczyć do banku wymagane dokumenty. Potwierdzą one Twoją tożsamość, a także pomogą ocenić, jaką masz zdolność kredytową. Możesz zostać poproszony między innymi o:
- dokument potwierdzający tożsamość, czyli dowód osobisty lub paszport,
- zaświadczenie o zarobkach, które są potrzebne do oceny zdolności kredytowej, a także pomagają oszacować możliwość spłaty,
- wyciąg z rachunku bankowego z ostatnich kilku miesięcy, który będzie potwierdzeniem regularnych wpływów na konto, a tym samym stabilności finansowej,
- zeznanie podatkowe PIT za ostatni rok – może być zamienne dla wyciągu bankowego.
Po zebraniu wszystkich dokumentów należy złożyć je razem z wnioskiem o kredyt. Na tej podstawie bank oceni Twoją wiarygodność oraz zdecyduje, czy udzieli Ci kredytu. Większość formalności możesz załatwić online lub przy pomocy kuriera, jednak by sfinalizować umowę, będziesz musiał pojawić się w oddziale.
Proces ubiegania się o kredyt wymaga starannego przygotowania i zebrania odpowiednich dokumentów. Kluczowe znaczenie mają wiarygodność kredytowa, stabilne zatrudnienie, wysokość zarobków, a także brak negatywnych wpisów w bazach dłużników. Prawidłowo zgromadzone i przedstawione dokumenty zwiększą Twoją szansę na uzyskanie pozytywnej decyzji kredytowej.