Na 17. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie ogłoszono zwycięzców szóstej edycji konkursu Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku. Paweł Lucewicz odebrał Nagrodę Akademii za kompozycje do filmu Znachor w reżyserii Pawła Gazdy. Natalii Zamilskiej przyznano nagrodę publiczności za ścieżkę dźwiękową do Dnia Matki Mateusza Rakowicza. Tego wieczoru statuetkę odebrał także Hernan Castro Fioravanti, który zwyciężył w konkursie FMF Young Talent Award. Od 2025 roku tej nagrodzie będzie towarzyszyć stypendium imienia Jana A.P. Kaczmarka.
Koncert Polish Gala: Modern Roots w Centrum Kongresowym ICE Kraków zaprezentował bogactwo polskich ścieżek dźwiękowych, zwłaszcza tych inspirowanych słowiańską kulturą ludową. W programie koncertu znalazły się między innymi przygotowana przez Łukasza „L.U.C.” Rostkowskiego suita z filmu Chłopi, hipnotyzująca muzyka z gry Blacktail autorstwa Arkadiusza Reikowskiego czy fragmenty ścieżki dźwiękowej z serialu 1670, w której Jerzy Rogiewicz zaskakująco połączył muzykę dawną i elektroniczną.
W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć poetyckich utworów Pawła Lucewicza do nowej wersji Znachora, która podbiła platformę Netflix. I to właśnie ten soundtrack otrzymał najwięcej głosów członków Akademii Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku, w której skład wchodzą dziennikarze kulturalni i przedstawiciele krajowej i zagranicznej branży oraz wiodących instytucji muzycznych i filmowych. Lucewicz otrzymał od organizatorów FMF – Miasta Krakowa, KBF i RMF Classic – statuetkę oraz nagrodę finansową ufundowaną przez markę Wojas, która jest Sponsorem Głównym Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku.
Paweł Lucewicz to kompozytor muzyki filmowej, pianista i producent muzyczny. Pracował przy ponad sześćdziesięciu tytułach, takich jak filmy Carte blanche (reż. Jacek Lusiński), Czarny mercedes (reż. Janusz Majewski), Sami swoi. Początek (reż. Artur Żmijewski), Disco polo (reż. Maciej Bochniak) oraz seriale Minuta ciszy, Pod powierzchnią, Szadź i Stulecie Winnych. Muzyka do najnowszej adaptacji Znachora przyniosła mu szereg nominacji oraz nagrody Best Original Score for a Drama Film na gali Movie Music UK Awards i Breakthrough Composer of the Year przyznaną przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej.
„Akademia Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku doceniła Pawła Lucewicza za oryginalne odczytanie tematu filmu i jednocześnie za szacunek dla muzycznych osiągnięć Piotra Marczewskiego – kompozytora ścieżki dźwiękowej do filmu Jerzego Hoffmana. Za różnorodne, ale i spójne podejście do tematów filmowych, za mistrzowską orkiestrację, rozwój tematów przewodnich w filmie, za liryzm uzyskany w kluczowych scenach, dyskretny dobór środków wyrazu i unikalne wykorzystanie muzyki źródeł, w tym twórczą współpracę z grupą SVAHY. Otrzymujemy piękny dźwiękowy portret polskiej wsi, z jej klasowymi napięciami, a jednocześnie muzykę przekonującą swoją emocjonalną głębią, która doskonale brzmi także słuchana niezależnie od obrazu” – mówił dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski.
Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku to także nagroda publiczności, której partnerami są marki Massive Music i Shootme. W otwartym głosowaniu zwyciężyła muzyka Natalii Zamilskiej, napisana do filmu Dzień Matki w reżyserii Mateusza Rakowicza. Oddało na nią głos blisko 40% osób biorących udział w plebiscycie na stronie internetowej Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
„Publiczność doceniła pulsujący mroczny beat, eksperymentalne podejście do tempa oraz producencki kunszt w operowaniu kontrastami. Zamilska jest mistrzynią w kreowaniu rozwibrowanych mrocznych głębi i płaskich rytmicznych trzasków, doskonale ilustrujących film akcji inspirowany światem gier wideo. Zamilska jest jedną z najciekawszych polskich gwiazd sceny elektronicznej i techno. Jej pojawienie się w kasowej produkcji Netfliksa wpisuje się w nowe trendy komponowania i doskonale otwiera wyobraźnię” – komentował Robert Piaskowski.
Natalia Zamilska jest kompozytorką, producentką i autorką programów radiowych specjalizującą się w muzyce elektronicznej. W 2018 roku ścieżka dźwiękowa do gry RUINER przyniosła jej nagrodę Digital Dragons i nominację do Fryderyka. Wśród twórców, którzy współdziałali z Zamilską są gwiazdy polskiej sceny popularnej i alternatywnej, jak Katarzyna Nosowska, Maria Peszek, Paulina Przybysz czy raper Quebonafide. Artystka jest znana także ze współpracy ze światem mody – jej muzykę prezentowano między innymi na pokazie marki Dior.
Tego wieczoru statuetkę odebrał także argentyński kompozytor Hernan Castro Fioravanti, który zwyciężył w konkursie FMF Young Talent Award. Jak ogłosił dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski, od przyszłego roku ten konkurs, mający na celu wspieranie młodych kompozytorów, będzie wiązać się ze stypendium imienia zmarłego niedawno Jana A.P. Kaczmarka. Nagrodzony Oscarem wybitny kompozytor, od lat blisko związany z FMF, zmarł w wieku 71 lat po długiej i ciężkiej chorobie. 25 maja został pochowany z państwowymi honorami w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie.
„Za zgodą wdowy po Janie A.P. Kaczmarku, pani Aleksandry Twardowskiej, postanowiliśmy uhonorować pamięć kompozytora w sposób szczególny. Jan przywiózł z Hollywood wiele uwagi dla rozwoju talentów i edukacji młodych kompozytorów i producentów muzycznych. Do historii przeszły jego master classes na festiwalu Transatlantyk. Chciał tworzyć idealny zamek pełen muzyki i talentów i tak powstał jego instytut Rozbitek. Wielu kompozytorów filmowych mówi: to Jan mnie wybrał, wypatrzył, to Jan mi dał siłę, pchnął mnie w tę działalność. Dlatego postanowiliśmy, że od 2025 roku nasza Nagroda FMF Young Talent Award uzupełniona zostanie o stypendium im. Jana AP Kaczmarka, które stanowić będzie pakiet wspierających rozwój młodych twórców działań edukacyjnych i praktycznych w Krakowie, Londynie i Los Angeles. Chcemy w ten sposób kontynuować wielkie dzieło Jana A.P. Kaczmarka i pozwalać młodym twórcom iść w ślady tego wielkiego kompozytora” – ogłosił Robert Piaskowski.