Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę o strefie czystego transportu. Obecnie wyrok nie jest prawomocny.
Rozpatrywane przez dzisiejszy sąd skargi na uchwałę o SCT zostały złożone w ubiegłym roku przez wojewodę małopolskiego Łukasza Kmitę oraz dwóch mieszkańców Bartłomieja Krzycha i Radosława Zająca.
Sąd uchylił uchwałę
Wojewódzki Sąd Administracyjny podjął 11 stycznia decyzję. Skargi mieszkańców zostały odrzucone. Natomiast rozpatrzono sprawę wojewody, który w uzasadnieniu skargi zakwestionował zgodność zapisów miejskiej uchwały z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Założenia SCT
Od 1 lipca 2024 do Krakowa nie wjadą samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 roku, które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli norm – co najmniej Euro 5.
Od 1 lipca 2026 r. wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom:
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (także z instalacją LPG) – minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji;
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla (także z instalacją LPG) – minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.
Źródło RMF 24