W Krakowie rozpoczęły się zaawansowane prace przy budowie podziemnego przystanku, który powstaje w ramach nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Wykonawca najpierw przeprowadził przekopy kontrolne w celu dokładnego zlokalizowania sieci podziemnych.
Na ul. Młyńskiej i w okolicy estakady im. Mateusza Iżyckiego rozpoczęto pierwszy etap prac przy budowie podziemnego przystanku „Rondo Polsadu”.
W połowie września postawiono platformy robocze, czyli wytrzymałe konstrukcje, które umożliwiają przeprowadzanie prac geotechnicznych i konstrukcyjnych związanych z częścią podziemną nowego przystanku tramwajowego. Muszą one sprostać wymaganiom ciężkiego sprzętu, w tym potężnej głębiarki do ścian szczelinowych, która waży około 100 ton.
Z początkiem tego tygodnia ruszyła zasadnicza część robót geotechnicznych, w ramach których wykonywane jest głębienie i tworzenie ścian szczelinowych stacji.
Ściany szczelinowe to żelbetowe konstrukcje, które stanowią obudowę tunelu, minimalizują wpływ wykopu na zabudowę w sąsiedztwie obiektu i przejmują parcia gruntu i wód gruntowych. Powstają w wyniku zabetonowania wykopu wykonanego przez głębiarkę. Wykopy sięgać będą ponad 20 metrów w głąb ziemi.
Bezpośrednio przy estakadzie pojawiły się też wysokie silosy, w których znajduje się bentonit. Zawiesina bentonitowa podtrzymuje ściany otwartych szczelin w czasie ich drążenia i instalowania koszy zbrojeniowych, dopóki szczeliny nie zostaną wypełnione mieszanką betonową. Ściany szczelinowe betonuje się od dna wykopu do góry. Po wykonaniu takich ścian można przystąpić do budowy stropu, czyli konstrukcyjnej płyty górnej tunelu.
Tramwaj do Mistrzejowic. Postępy prac w okolicy ronda Polsadu [ZOBACZ ZDJĘCIA Z DRONA]
Proces stawiania jednej ściany szczelinowej trwa średnio dobę, a najbardziej uciążliwe prace, czyli głębienie ścian szczelinowych, wykonywane jest w ciągu dnia. W zależności od odcinka oraz zaplanowanej głębokości roboty mogą się przedłużać. Ważne jest, że prace muszą być prowadzone w sposób ciągły ze względu na proces technologiczny. Skutkiem przerwania betonowania może być powstanie trwałych wad konstrukcji i brak możliwości zapewnienia wysokiej jakości robót. Wszelkie defekty powstałe w tym elemencie konstrukcji bezpośrednio przekładają się na czas trwania budowy, a tym samym na czas oddziaływania budowy na otoczenie.
Zmiany w ruchu drogowym
W czwartek, 5 października, zostaną wprowadzone zmiany w organizacji ruchu drogowego.
- Na ul. Młyńskiej zostanie wyłączony pas do skrętu w prawo w ul. Bora Komorowskiego. Obecny pas do jazdy na wprost zmieni swoje przeznaczenie i będzie pasem do jazdy na wprost i w prawo (w al. Bora Komorowskiego).
- Na ul. Lublańskiej (jadąc od 29-go Listopada) zostanie wyłączony buspas i pojazdy komunikacji zbiorowej będą się poruszały razem z pozostałymi kierowcami wspólnym pasem (środkowy pas na rondzie) do jazdy na wprost (al. Bora Komorowskiego) i w lewo (ul. Lublańska w kierunku ronda Barei). Ta relacja będzie miała jeden pas na wylocie z ronda w kierunku Bora Komorowskiego.
- Na ul. Lublańskiej w kierunku od al. 29-go Listopada do ronda Polsadu, na ul. Lublańskiej od przystanku w rejonie ronda Barei do ronda Polsadu, na al. Bora Komorowskiego od skrzyżowania z ul. Dobrego Pasterza (kierunek rondo Polsadu) oraz na ul. Młyńskiej pomiędzy przystankami wydzielony zostanie dedykowany buspas dla komunikacji zbiorowej.
Przystanek ,,RONDO POLSADU”
W 2021 r. projekt został zaproponowany przez biuro projektowe Prota Polska Sp. z o.o. i spotkał się z pozytywną opinią Głównego Architekta Miasta Krakowa. Obejmuje on dwie podziemne kondygnacje: na poziomie – 2 znajdą się perony tramwajowe, a na poziomie – 1 ciągi komunikacyjne dla pieszych połączone z poziomem terenu czterema klatkami schodowymi.
Każdy pawilon wyjściowy będzie zadaszony i wyposażony w schody tradycyjne, ruchome oraz windy mogące pomieścić rowery czy wózki. Przystanek jest w pełni dostępny dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Pod ziemią – oprócz części dedykowanych pasażerom – znajdą się pomieszczenia dla pracowników obsługi przystanku i tunelu oraz pomieszczenia techniczne, zapewniające bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie obiektu.
Wizualizacje: