Tramwaj do Mistrzejowic. Postępy prac w okolicy ronda Polsadu [ZDJĘCIA Z DRONA]

Autor CowKrakowie.pl
Tramwaj do Mistrzejowic. Postępy prac w okolicy ronda Polsadu [ZDJĘCIA Z DRONA]

Rozpoczął się kolejny miesiąc budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. W najbliższych dniach zostaną wprowadzone kolejne zmiany w czasowej organizacji ruchu. Kierowcy muszą przygotować się na utrudnienia.

reklama

Od lipca trwają prace przy budowie nowej linii tramwajowej na północy Krakowa. Na początku wykonawca musiał przygotować teren pod inwestycję. Teraz widać już pierwsze efekty pracy ciężkiego sprzętu w okolicach ronda Polsadu. Powstaje tutaj tunel, który wymaga największego nakładu pracy.

reklama

Na czym polegają prace w tym rejonie?

"Tramwaj do mistrzejowic"

Przede wszystkim konieczne jest w tym rejonie przeniesienie podziemnego cieku wodnego zwanego Sudołem Dominikańskim, biegnącego obecnie głównie w pasie dzielącym jezdnie ul. Młyńskiej. – Projekt przewiduje, że zostanie on przeniesiony pod jezdnię zachodnią ul. Młyńskiej i poprowadzony w kierunku południowym aż do ronda Młyńskiego – wyjaśniała w lutym 2022 roku przedstawicielka konstrukcji w firmie Gülermak.

Po przygotowaniu terenu pod budowę rozpoczyna się głębienie ścian szczelinowych, czyli żelbetowych ścian konstrukcyjnych wykonywanych w wąskich szczelinach w gruncie. Stanowią one obudowę tunelu, przejmują parcia gruntu i wody gruntowej. Minimalizują wpływ wykopu na zabudowę w sąsiedztwie obiektu oraz zabezpieczają tunel przed napływem wód podziemnych. Ich konstrukcja pozwala przenosić znaczne obciążenia, co zapewnia tunelowi stateczność.

Jak powstają? Najpierw – przy użyciu głębiarki – wykonuje się wąski, głęboki wykop (na KST IV wykopy będą miały głębokość od 11 do 24 m), w którym umieszcza się kosz zbrojeniowy, a następnie wypełnia go betonem, wykorzystując metodę kontraktorową. Polega ona na betonowaniu ściany od dna wykopu do góry. Po wykonaniu takich ścian można przystąpić do budowy stropu, czyli konstrukcyjnej płyty górnej tunelu.

Co dalej?

Strop wykonuje się na gruncie, na warstwie podkładowego betonu, przy zastosowaniu izolacji przeciwwodnej. Pod gotową płytą górną można rozpocząć wykop.

Istnieją dwie metody wydobycia gruntu z tunelu: podstropowa i czołowa. – Do wydobycia urobku metodą podstropową należy pozostawić otwór montażowy w stropie, natomiast w metodzie czołowej grunt wykopuje się od strony portalu tunelu. Obie te metody będą stosowane na budowie KST IV.

Do położenia pozostaje jeszcze płyta denna tunelu, którą również – tak, jak w przypadku stropu – wykonuje się na warstwie betonu podkładowego. Jej ważnym elementem są izolacje zabezpieczające tunel przed przenikaniem wody gruntowej.

Wykończenie i wyposażenie 

Po wykonaniu robót konstrukcyjnych pora na budowę torowiska tramwajowego i instalacji, m.in. wodociągowej, trakcyjnej, elektrycznej, teletechnicznej czy kanalizacji deszczowej. Tunel podlega też pracom wykończeniowym i wyposażeniu na cele komunikacji, bezpieczeństwa i sterowania ruchem. Na tym etapie prowadzi się również roboty na powierzchni – odtwarza się niezbędną infrastrukturę.

Podziemny przystanek Rondo Polsadu

Jak informowaliśmy w 2021 r. projekt został zaproponowany przez biuro projektowe Prota Polska Sp. z o.o. i spotkał się z pozytywną opinią Głównego Architekta Miasta Krakowa. Obejmuje on dwie podziemne kondygnacje: na poziomie – 2 znajdą się perony tramwajowe, a na poziomie – 1 ciągi komunikacyjne dla pieszych połączone z poziomem terenu czterema klatkami schodowymi. [ZOBACZ WIZUALIZACJE]

Każdy pawilon wyjściowy będzie zadaszony i wyposażony w schody tradycyjne, ruchome oraz windy mogące pomieścić rowery czy wózki. Przystanek jest w pełni dostępny dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Pod ziemią – oprócz części dedykowanych pasażerom – znajdą się pomieszczenia dla pracowników obsługi przystanku i tunelu oraz pomieszczenia techniczne, zapewniające bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie obiektu.

Nowe przystanki tramwajowe na całej trasie [LOKALIZACJE]

"Budowa tramwaju do mistrzejowic"

Na terenie inwestycji występuje nie tylko gęsta zabudowa mieszkaniowa, ale także obszary generujące duży ruch, takie jak strefy biurowe, centra handlowe, kino czy Park Wodny. W związku z tym lokalizacje przystanków zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić mieszkańcom jak najszerszy dostęp do tych miejsc.

Przystanki:

  • na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i ul. Meissnera, 
  • w rejonie ul. Ugorek, 
  • w rejonie skrzyżowań z ulicami Mieczysława Pszona i Kazimierza Chałupnika, 
  • w rejonie ronda Młyńskiego (przystanek podziemny), 
  • w rejonie ronda Polsadu (przystanek podziemny), 
  • w rejonie ronda Barei, przy ul. Dobrego Pasterza, 
  • przy ul. Dobrego Pasterza w rejonie ul. Krzesławickiej, 
  • przy ul. Bohomolca w rejonie ul. Kniaźnina, 
  • przy ul. Jancarza w rejonie Osiedla Oświecenia, 
  • na przebudowanej pętli Mistrzejowice. 

Najbliższe utrudnienia w ruchu [od 5 października 2023 r]

"Tramwaj do Mistrzejowic utrudnienia w ruchu"

Jednym z kluczowych elementów tych robót jest przebudowa kolektora kanalizacji deszczowej. Jest to największy kolektor zbierający i odprowadzający wodę deszczową z obszaru ulicy Lublańskiej.

W związku z tymi pracami mieszkańców czekają zwężenia jezdni oraz zamknięcia pasów ruchu. 

Szczegóły:

  • Na ul. Młyńskiej zostanie wyłączony pas do skrętu w prawo w ul. Bora Komorowskiego. Obecny pas do jazdy na wprost zmieni swoje przeznaczenie i będzie pasem do jazdy na wprost i w prawo (w al. Bora Komorowskiego).
  • Na ul. Lublańskiej (jadąc od 29-go Listopada) zostanie wyłączony buspas i pojazdy komunikacji zbiorowej będą się poruszały razem z pozostałymi kierowcami wspólnym pasem (środkowy pas na rondzie) do jazdy na wprost (al. Bora Komorowskiego) i w lewo (ul. Lublańska w kierunku ronda Barei). Ta relacja będzie miała jeden pas na wylocie z ronda w kierunku Bora Komorowskiego. 
  • Na ul. Lublańskiej w kierunku od al. 29-go Listopada do ronda Polsadu, na ul. Lublańskiej od przystanku w rejonie ronda Barei do ronda Polsadu, na al. Bora Komorowskiego od skrzyżowania z ul. Dobrego Pasterza (kierunek rondo Polsadu) oraz na ul. Młyńskiej pomiędzy przystankami wydzielony zostanie dedykowany buspas dla komunikacji zbiorowej.

Zmiany będą obowiązywać aż do odwołania.

Zdjęcia z budowy – 1.10.2023:

"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
"Budowa tramwaju do mistrzejowic"
reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności