Tramwaj do Górki Narodowej. Dziś prezydent Krakowa przejechał się nową trasą [ZDJĘCIA]

autor CowKrakowie.pl
Tramwaj do Górki Narodowej. Dziś prezydent Krakowa przejechał się nową trasą [ZDJĘCIA]

Wielkimi krokami zbliża się otwarcie nowej trasy tramwajowej do Górki Narodowej. Dziś o godzinie 11:00 odbyło się oficjalne otwarcie tej inwestycji. Mieszkańcy będą mogli podróżować tramwajem od najbliższego poniedziałku.

reklama

W sobotę, 2 września o godzinie 11:00 odbyła się oficjalna uroczystość otwarcia nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Udział w niej wzięli m.in. prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, a także krakowscy radni oraz przedstawiciele instytucji.

reklama

Cały projekt nie został jeszcze ukończony

"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl

Tramwaje zaczną kursować od 4 września 2023 r., natomiast cały projekt nie został jeszcze ukończony. Przez jakiś czas, przystankiem końcowym i początkowym na Górce Narodowej będzie przystanek „Papierni Prądnickich” przy ul. Banacha.

Warto także wspomnieć., że przebudowana w ramach kontraktu pętla Krowodrza Górka ma już tory wyprowadzone w kierunku osiedla Azory – projekt jest już w przygotowaniu. Natomiast w budowie pozostaje zintegrowany węzeł przesiadkowy na Górce Narodowej składający się z dwupoziomowego parkingu P+R z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową. Niebawem rozpoczną się również nasadzenia, które potrwają całą jesień. W ramach zadania nasadzonych będzie ok. 3,5 tys. drzew i ponad 40 tys. krzewów. Z kolei w rejonie ulicy Węgrzeckiej, a więc nieopodal pętli na Górce Narodowej, zostanie utworzony kolejny Park Krakowian.

Ponadto wszędzie tam, gdzie to możliwe ze względów technologicznych, zastosowano tzw. zielone torowisko. W efekcie około 60 proc. linii będzie zielona. Również na dachach wiat przystankowych umieszczone będą rozchodniki.

Parametry linii

"Tramwaj do Górki Narodowej"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl

Nowa linia KST to 5,5 km podwójnego torowiska (łącznie 11 km torów tramwajowych), 23 perony tramwajowe, jeden zintegrowany węzeł przesiadkowy, jeden przebudowany węzeł przesiadkowy, 3 parkingi P+R z 653 miejscami postojowymi oraz stacjami do ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach zadania wybudowano również wiele obiektów inżynieryjnych. m.in. tunel, trzy estakady, kładkę dla pieszych, most, przepust, wiadukt kolejowy, nowe odcinki ulic, 6,3 km tras rowerowych oraz specjalną konstrukcję oporową dla tramwaju na Górce Narodowej.

Aby tramwaj mógł sprawnie pokonać nową trasę, powstały liczne konstrukcje inżynierskie: układ estakad nad potokiem Sudół, most nad rzeką Białucha, przepust nad potokiem Bibiczanka, wiadukt kolejowy na linii nr 95 pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a ul. Bociana i specjalna konstrukcja betonowa, tzw. wanna na Górce Narodowej.

Koszty

"Tramwaj na górkę narodową"
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl

Aktualnie budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą to koszt rzędu 600 mln zł. Projekt realizowany jest przy wsparciu z Unii Europejskiej oraz rządu RP.

Dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi 184 mln zł, a 38 mln zł miasto dostało na realizację zadania w ramach rządowego programu wsparcia przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 r. Łączny koszt dofinansowania zewnętrznego to ok. 222 mln zł.

Jak będzie kursować w tym rejonie komunikacja miejska?

Od dnia 4 września zostaną wprowadzone poniższe zmiany w funkcjonowaniu KMK.

Linie tramwajowe:

  • linia 5 zostanie przywrócona i będzie kursować po trasie czasowo-zmienionej (skróconej) Krowodrza Górka P+R – Wańkowicza;
  • linia 18 będzie kursować po nowej, stałej trasie (wydłużonej): Czerwone Maki P+R – … – Krowodrza Górka P+R – Ździebły-Danowskiego – Sosabowskiego – Pachońskiego – Siewna -Bociana – Papierni Prądnickich  – Górka Narodowa P+R;
    • linia na przedłużonej trasie będzie zatrzymywać się na przystankach: Pachońskiego P+R, Białoprądnicka, Górnickiego, Siewna Wiadukt, Bociana, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Papierni Prądnickich. Do czasu zakończenia budowy pętli tramwajowej Górka Narodowa P+R, przystankiem końcowo-początkowym będzie Papierni Prądnickich;
  • linia 19 zostanie przywrócona i będzie kursować po nowej stałej trasie (wydłużonej): Borek Fałęcki – … – Dworzec Towarowy – Prądnicka – Doktora Twardego – Ździebły-Danowskiego – Krowodrza Górka P+R;
  • linia 50 będzie kursować po nowej, stałej trasie (wydłużonej): Borek Fałęcki/Kurdwanów P+R – … – Krowodrza Górka P+R – Ździebły-Danowskiego – Sosabowskiego – Pachońskiego – Siewna -Bociana – Papierni Prądnickich  – Górka Narodowa P+R;
    • linia na przedłużonej trasie będzie zatrzymywać się na przystankach: Pachońskiego P+R, Białoprądnicka, Górnickiego, Siewna Wiadukt, Bociana, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Papierni Prądnickich. Do czasu zakończenia budowy pętli tramwajowej Górka Narodowa P+R, przystankiem końcowo-początkowym będzie Papierni Prądnickich.

Wszystkie linie tramwajowe będą kursować według zwykłych częstotliwości co: 5, 7.5 lub 15 minut.

Linie autobusowe:

  • linia 164 będzie kursować po nowej, stałej trasie: Piaski Nowe – … – AGH/UR – ul. Czarnowiejska, Armii Krajowej, Balicka, Brzezińskiego – Mydlniki Wapiennik P+R. W dni świąteczne trasa będzie skrócona do pętli Bronowice Małe.

Zasady zachowania ważności biletów

Bilety okresowe wykupione przed dniem 4 września 2023 r. na linie, których trasy ulegają zmianie, zachowują ważność zarówno na starej, jak i na nowej trasie tych linii do końca ich ważności. 

Bilety okresowe wykupione od dnia 4 września 2023 r. na linie, których trasy ulegają zmianie, zachowują ważność tylko na nowej trasie tych linii do końca ich ważności. 

2 września odbył się oficjalny przejazd na nowej trasie. Udział w nim wziął m.in. prezydent Krakowa. Zdjęcia:

"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Nowa linia tramwajowa na Górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na górkę narodową"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Tramwaj na krowodrzę górkę"
Fot. Artur F. / CowKrakowie.pl
"Pętla krowodrza górka"
Fot. Łukasz
"Pętla krowodrza górka"
Fot. Łukasz
"Pętla krowodrza górka"
Fot. Łukasz
"Pętla krowodrza górka"
Fot. Łukasz
reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności