Nowy system miał zakończyć problem pozostawiania hulajnóg w niewłaściwych miejscach. Czy zadziałał?

Autor CowKrakowie.pl
Nowy system miał zakończyć problem pozostawiania hulajnóg w niewłaściwych miejscach. Czy zadziałał?

Nowy system, który miał zakończyć problem pozostawiania hulajnóg elektrycznych w niewłaściwych miejscach, został uruchomiony w pierwszy weekend sierpnia.

reklama

 Pilotażowy program został wdrożony wewnątrz drugiej obwodnicy Krakowa (teren ograniczony mniej więcej przez Aleje Trzech Wieszczów, ulicę Wita Stwosza, aleję Powstania Warszawskiego, ulicę Klimeckiego, aleję Powstańców Śląskich oraz ulicę Konopnickiej). Ponieważ na tym właśnie obszarze porzucone hulajnogi były najczęściej zgłaszane przez mieszkańców. Urzędnicy liczą, że w przyszłym roku uda się poszerzyć teren objęty relokacją..

reklama

Zgłoszeń jest sporo – od początku działania systemu było ich ponad pół tysiąca. W rekordowych dniach informowano nawet o 20–30 porzuconych hulajnogach. W ciągu dnia najczęściej zgłoszenia dotyczą okolic dworców: kolejowego i autobusowego. Wieczorami i w weekendy najwięcej zgłoszeń pochodzi z okolic Plant i Kazimierza.

Średnia liczba zgłaszanych hulajnóg za jednym razem spadła od początku sierpnia o połowę. Teraz zazwyczaj jest to kilka sztuk. Znacząco mniej jest też samych wiadomości.

Liczba zgłoszeń w kolejne weekendy sierpnia:

  • 11–13 sierpnia – 83 zgłoszenia
  • 18–20 sierpnia – 50 zgłoszeń
  • 25–27 sierpnia – 49 zgłoszeń.

Zdarzają się nadal zgłoszenia spoza wyznaczonej strefy – wówczas osoby otrzymują wiadomość zwrotną, że tę informację należy przekazać straży miejskiej. Jeśli doszło do złamania przepisów (Ustawa prawo o ruchu drogowym, art. 130a, ust. 1, p. 1), pojazd jest odholowywany na parking (jest to inna, bardziej złożona procedura niż ta, wynikająca z umowy z operatorami).

Jak dokonać zgłoszenia?

Wyznaczone 163 punkty mobilności to jedyne miejsca w centrum, gdzie można legalnie pozostawić wypożyczoną hulajnogę elektryczną. Każdy z nich ma określoną pojemność, czyli liczbę hulajnóg, która może zostać tam zaparkowana. W przypadku gdy w danym punkcie miejsca przeznaczone dla operatora się wyczerpią, użytkownik musi skorzystać z innego punktu, gdzie nie osiągnięto jeszcze limitu dla danej firmy.

Jeżeli hulajnoga zostanie zostawiona nie w punkcie mobilności, podlega relokacji. Takie pojazdy (wraz ze zdjęciem i podaniem lokalizacji) można zgłosić do dyspozytorni ZTP – mailowo na adres: hulajnogi@ztp.krakow.pl, lub pod numerem telefonu: 501 678 116.

Wiadomości odbierane są przez całą dobę i zazwyczaj w niecały kwadrans przekazywane są firmie odpowiedzialnej za relokację. Ta ma z kolei dwie godziny na usunięcie źle zaparkowanej hulajnogi.

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności