Podczas wakacji mieszkańcy i turyści będą mieli możliwość podróży historycznymi tramwajami z niemal każdego dużego polskiego miasta. Do kolekcji MPK S.A. w Krakowie, w której są nie tylko zabytkowe krakowskie tramwaje, ale także wagony z Wrocławia, Warszawy i Gdańska, dołączy bowiem na kilka najbliższych miesięcy wagon 102N z Poznania. Jest to efekt wyjątkowej współpracy krakowskiego MPK z MPK w Poznaniu, które zdecydowały się wymienić na okres wakacyjny swoimi pojazdami. Do Krakowa już w ubiegłym tygodniu trafił poznański wagon 102N, a do Poznania krakowski 4N.
Krakowska Linia Muzealna
Warto podkreślić, że Krakowska Linia Muzealna zostanie uruchomiona w tym roku już po raz 20. Jest to więc znakomita okazja, aby historią komunikacji miejskiej w Krakowie oraz innych polskich miastach zainteresować jak najwięcej osób, w tym najmłodszych. Ma w tym pomóc właśnie współpraca Krakowa i Poznania. Poznański tramwaj w swoich charakterystycznych kremowo-zielonych barwach będzie kursował w wakacje po krakowskich torach. Z kolei mieszkańcy Poznania zyskają możliwość podróży historycznym wagonem 4N (wagony tej serii były eksploatowane w Krakowie w latach 1958-1988). Historia poznańskiej „stodwójki” rozpoczęła się na początku stycznia 1970 roku. To wtedy wagon 102N-1 o numerze fabrycznym 26 trafił do Poznania.
Ze względu na swoje kanciaste kształty został od razu nazwany „kanciakiem”. Stacjonował w zajezdni Głogowska i w swój pierwszy kurs wyruszył 14 stycznia 1970 roku na linię nr 6. Początkowo numer linii umieszczany był w kasetonach za szybą lecz już po kilku miesiącach charakterystyczny dla Poznania krój cyfr tablicy liniowej umieszczony został na dachu wagonu. Z zajezdni Głogowska przegubowe wagony wyjeżdżały najczęściej na linie nr 1, 6, 14 i 19. Już w czasie pierwszej naprawy głównej przeprowadzonej w marcu 1977 roku wagon został pozbawiony gniazd ukrotnionej jazdy i zlikwidowano mu dolne osłony w celu lepszego dostępu do wózków, a dolną część burty przemalowano z koloru kremowego na zielony. W sierpniu 1980 roku otwarto nową zajezdnię na Fortecznej, do której przeniesiono wszystkie „stodwójki” z Głogowskiej. Po dużych dostawach nowych wagonów 105Na, postanowiono część tramwajów 102N przenieść na zajezdnię Madalińskiego, gdzie wagon 102N-1 był wykorzystywany m.in. do testowania infrastruktury. Na regularnej linii kursował on aż do 2001 roku. Po wycofaniu z ruchu przeszedł remont generalny, podczas którego przywrócono go do stanu fabrycznego.
Od 1 grudnia 2004 roku jest pojazdem historycznym. Na krakowskich torach poznański przegubowiec pojawi się obok krakowskiego „kanciaka” z numerem inwentarzowym 203. Starszy o blisko miesiąc niebieski tramwaj kursował w ruchu liniowym do 1997 roku, a obecnie znajduje się w kolekcji historycznego taboru MPK S.A.
Fot. MPK
Zobacz również:
Sieć sklepów Biedronka ogłosiła akcję „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”
Obserwuj CowKrakowie.pl na Facebooku.
Rodzice, którzy chcą mieć ciągłość wypłaty świadczenia muszą złożyć wniosek
reklama Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że rodzice, którzy chcą mieć ciągłość w…Apel o ochronę Lajkonika
Wystosowano apel o ochronę krakowskiego Lajkonika. Wspólny komunikat w tej sprawie został …W okolicy Łąk Nowohuckich chcą wybudować tężnię solankową
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z założonym planem, to mieszkańcy Krakowa zyskają kolejną …