Wystawa „Hokusai. Wędrując…” już od dziś w MNK [fotorelacja]

Wystawa „Hokusai. Wędrując…” już od dziś w MNK [fotorelacja]

Katsushiki Hokusai żył i tworzył na przełomie XVIII i XIX wieku, ale do dziś pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Jego seria „Trzydzieści sześć wizerunków góry Fuji” czy „Wielka fala w Kanagawie” to kanon nie tylko japońskiej, ale i światowej sztuki. Te i inne dzieła tego geniusza sztuki drzeworytniczej można oglądać już od dziś w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie. 


    – Drzeworyty te są częścią zbiorów sztuki Dalekiego Wschodu, które przekazał nam Feliks „Manggha” Jasieński, najwybitniejszy darczyńca w historii Muzeum Narodowego w Krakowie. Wśród najważniejszych mistrzów drzeworytu według Feliksa Jasieńskiego wyróżniał się Katsushika Hokusai, którą to opinię podzielało wielu znawców sztuki japońskiej. To z tytułu jego książki polski kolekcjoner zaczerpnął swój pseudonim. Dzięki Jasieńskiemu Muzeum Narodowe w Krakowie może się dziś poszczycić wybitną kolekcją prac Hokusaia, w tym najsłynniejszych – z przedstawieniem morskiej fali i góry Fudżi, ale także tych mniej znanych, pokazujących geniusz ich twórcy. Japoński artysta, działający na przełomie XVIII i XIX wieku, był bez wątpienia wybitnym przedstawicielem wybranej przez siebie techniki graficznej i wykorzystywał charakterystyczną dla niej ekspresję opartą na wyrazistym rysunku.

Potrafił także w bardzo subtelny sposób wpisać w czarny kontur zróżnicowaną kolorystykę, nadając swoim dziełom zarówno niezwykłą delikatność, jak i siłę wyrazu. Hokusai to również mistrz obserwacji otaczającego nas świata, w którym człowiek wpisany jest w porządek natury, a przyroda stanowi symbol nieprzemijającego piękna. Wśród jego prac powraca często tematyka wędrówki, wokół której koncentruje się wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie. Temat ten można odczytywać dosłownie, jako zapis wędrówki między konkretnymi miejscami na mapie, ale i metaforycznie, jako odniesienie do życiowej wędrówki każdego człowieka. To także metafora odnosząca się do losu artysty, związanego z nieustannym poszukiwaniem inspiracji, odkrywaniem i interpretowaniem na nowo tego, co wydaje się oczywiste i znane. Metafora ta pozostaje aktualna do dziś, a twórczość Hokusaia czeka na ponowne odkrycie przez współczesną publiczność, która odwiedzi krakowską wystawę – mówi Dyrektor MNK prof. dr hab. Andrzej Szczerski.

Jak zawsze w MNK wystawa jest wspaniale zaaranżowana, kamienie, szkło, przyciemnione światło i orientalna muzyka wprowadzają w nastrój pozwalający głębiej wniknąć w przedstawiane dzieła.
Wystawa w Gmachu Głównym MNK przy al. 3 maja 1, czynna od 13 sierpnia do 5 grudnia 2021 r. codziennie oprócz poniedziałków.


Fot. Artur Rakowski

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności