Po ulicach Krakowa nie będą już kursować dwukierunkowe wagony GT8S z wysoką podłogą i bez klimatyzacji

Po ulicach Krakowa nie będą już kursować dwukierunkowe wagony GT8S z wysoką podłogą i bez klimatyzacji. Ostatni taki wagon z numerem RF304 będzie przewoził pasażerów 29 lipca na linii nr 11 (Mały Płaszów – Czerwone Maki P+R). Tego dnia rozpocznie się też jego modernizacja.

Wagon po zjeździe do zajezdni Podgórze zostanie odholowany do Stacji Obsługi i Remontów, gdzie rozpoczną się prace przy jego przebudowie. Podobnie jak w przypadku innych tramwajów tej serii w ciągu kilku najbliższych miesięcy zostanie w nim całkowicie odnowiona przestrzeń pasażerska.

W środku pojawi się klimatyzacja, nowa aranżacja przestrzeni pasażerskiej, monitoring, a na podłodze antypoślizgowa wykładzina. Z myślą o osobach niepełnosprawnych, starszych oraz rodzicach podróżujących z dziecięcymi wózkami w środku wagonu zostanie wstawiony element niskiej podłogi ułatwiający im wsiadanie i wysiadanie. Dla osób niewidomych i słabowidzących zostanie wprowadzony nowoczesny system informacji pasażerskiej z tablicami wyświetlającymi trasę przejazdu oraz z systemem głosowego zapowiadania przystanków. Zmieni się także wygląd zewnętrzny tego tramwaju.

Zachowana zostanie natomiast funkcja dwukierunkowej jazdy, która jest wykorzystywana podczas remontów torowisk, gdy nie ma możliwości dojazdu do pętli. Po dokończeniu modernizacji ostatniego tramwaju GT8S każdy z 28 wagonów tej serii kursujących w Krakowie będzie wyglądał jednakowo i co ważne, będzie jednakowo funkcjonalny dla korzystających z nich pasażerów jak i obsługujących je motorniczych (jedyna niewielka różnica będzie dotyczyć wagonu RF313, który posiada dodatkowe drzwi po każdej stronie).

Pierwsze tramwaje GT8S dotarły do Krakowa w 2009 roku i od tego też roku przewożą pasażerów. Dostawy wszystkich 28 tramwajów zostały zakończone w 2013 roku. Są to wagony o długości ponad 26 m i ważą niemal 50 ton. Jednocześnie mogą przewieźć 200 pasażerów. Program ujednoliconej modernizacji wagonów GT8S uruchomiono latem 2017 roku (prototyp wykonano w 2014).Warto przypomnieć, że dokładnie 5 lat temu w lipcu 2016 MPK SA w Krakowie zakończyło inny projekt modernizacji taboru tramwajowego. Polegał na przebudowie 40 wysokopodłogowych pociągów tramwajowych sprowadzonych z Wiednia z których powstał wagon EU8N. Elementem modernizacji był także montaż klimatyzacji. Warto podkreślić, że gdy pierwszy taki tramwaj zaczął wozić pasażerów w lipcu 2010 roku, był to jednocześnie pierwszy w Krakowie klimatyzowany wagon.

Ponadto, dzięki zakupom nowego taboru i takim właśnie modernizacjom obecnie w Krakowie już 76 proc. tramwajów posiada niską podłogę, a ok. 60 proc. jest wyposażonych w klimatyzację.

Fot. MPK

Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności