Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej [wideo]

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej [wideo]

Postępuje budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. Linia  tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała 5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Realizacja zadania rozpocznie się już od skrzyżowania Wybickiego dr. Twardego i Bratysławska. Powstanie tam przystanek z 1 peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony powstaną przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. W ramach inwestycji zostanie zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie tej ulicy z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.

W ramach inwestycji powstaną też trzy perony tramwajowe na pętli Krowodrza Górka. Tam też powstanie pierwszy z trzech parkingów P&R. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym, nad biegnącą w tunelu ulicą Opolską.

Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P&R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunki południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.

Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie, po pokonaniu magistrali kolejowej dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Dwa perony zlokalizowane też będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha. Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli Górka Narodowa, gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli powstanie też terminal autobusowy.

Prowadzona na zlecenie ZIM inwestycja to nie tylko w 60 procentach zielone torowisko, po którym do północnych dzielnic miasta pomknie szybki tramwaj. Na północ od ul. Opolskiej powstaną nowe elementy układu drogowego, które w połączeniu z przygotowywaną do budowy Trasą Wolbromską zmienią nawyki zmotoryzowanych. Charakter dróg dojazdowych i tranzytowych stracą np. ulice Wyki, Białoprądnicka, Zielińska, Pachońskiego czy Pleszowska. Na powrót staną się one uliczkami o charakterze lokalnym. Aby zachęcić kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej powstaną aż trzy parkingi P&R: pierwszy, największy, już przy pętli tramwajowo- autobusowej Górka Narodowa, drugi – pośredni – w rejonie ulic Pachońskiego i Szopkarzy, trzeci nieopodal pętli Krowodrza Górka. Łącznie, do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie około 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.

Rewolucję czeka rejon ulicy Opolskiej. Aby zapewnić bezkolizyjny i szybki przejazd tramwaju na północ, ruch samochodowy na linii wschód – zachód będzie poprowadzony około 100 metrowym, dwukomorowym tunelem. Komunikacja tramwajowa, rowerowa i piesza będzie się odbywać górą, z wykorzystaniem estakady nad dolina potoku Sudoł. Estakadą pojadą też kierowcy, którzy będą chcieli z ul. Opolskiej pojechać na północ w kierunku Trasy Wolbromskiej, z ominięciem ulic o charakterze lokalnym.

W ramach zadania powstają też inne obiekty. Nad rzeką Białuchą most, nad potokiem Bibiczanka przepust, a w ramach przekroczenia linii kolejowej nr 95  wybudowany będzie wiadukt kolejowy, po którym będą się poruszać pociągi. Ważnym elementem, bez którego nie dało by się zrealizować linii tramwajowej są specjalne konstrukcje oporowe, tzw. wanny, które powstają w rejonie ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Słomczyńskiego. Takie rozwiązanie zapewni nie tylko odpowiednie nachylenie torowiska i odpowiednią stabilność terenu, ale przede wszystkim zniweluje drgania i hałas wynikający z ruchu tramwajów.

Budowa linii KST do Górki Narodowej to także nowa wielokilometrowa sieć ścieżek rowerowych, chodników i nowe oświetlenie. To elementy równie istotne jak zieleń. Aż 2680 sztuk drzew zostanie nasadzonych w granicach inwestycji. Pozostałe okazy zostaną posadzone na działkach wskazanych przez Zarząd Zieleni Miejskiej, głównie w rejonie ulicy Węgrzeckiej, gdzie powstanie nowy Park Krakowian.

Źródło ZIM

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności