Startuje „Szkoła czytania” dla osadzonych

Literatura uczy, bawi, wzrusza, ale i resocjalizuje – startuje kolejna, tym razem wirtualna edycja Szkoły czytania Krakowa Miasta Literatury UNESCO adresowana do osadzonych w aresztach i zakładach karnych. Odbiorcy projektu będą dyskutować m.in. o książkach Margaret Atwood, Lauren Groff czy Lukasa Bärfussa.

W polskich aresztach i zakładach karnych przebywa obecnie ponad 80 tys. osób. Znaczenie edukacji literackiej w procesie resocjalizacji tej grupy podkreślamy od lat, organizując konferencje „Literatura w więzieniu” czy inicjując tematyczne dyskusje podczas Festiwalu Conrada – podkreśla Urszula Chwalba, kierowniczka Działu Literackiego KBF, operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

W projekcie udział wezmą osadzeni z Aresztu Śledczego przy ulicy Montelupich w Krakowie, który raz w miesiącu porozmawiają o wybranych tekstach literackich. Inspiracją do wspólnej dyskusji będą książki Wybryk natury Margaret Atwood, Sto dni Lukasa Bärfussa, Nieważcy Valerii Luiselli, Fatum i furia Lauren Groff czy Pożar Ericha Frieda.

Specjalnie przygotowane zdalne warsztaty z osadzonymi poprowadzi Grzegorz Jankowicz, dyrektor programowy Festiwalu Conrada i aktywista literacki, który od kilku lat prowadzi zajęcia w krakowskim areszcie śledczym. W ramach „Szkoły czytania” spotykamy się nie tylko w zakładach karnych, ale i miejscach bardziej oczywistych, jak szkoły czy biblioteki, by dyskutować o przeczytanych tekstach. Założenie, które przyjęliśmy, jest następujące: świat nabiera sensu dzięki opowieści, a lektura pozwala nam zrozumieć rzeczywistość. Kiedy tę rzeczywistość rozumiemy, możemy ją lepiej zamieszkiwać i zawiązywać lepsze relacje z innymi – podkreśla Grzegorz Jankowicz.

Literackie inicjatywy adresowane do osadzonych w zakładach karnych są kontynuacją działań podejmowanych przez KBF w poprzednich latach. W ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO dwukrotnie odbyła się – w 2018 i 2019 roku – konferencja Literatura w więzieniu poświęcona resocjalizacji więźniów poprzez ich udział w zajęciach literackich. W dyskusjach uczestniczyli m.in. Wojciech Brzoska, muzykujący poeta, organizator wielu wydarzeń kulturalnych dla osadzonych, Agnieszka Kłos, autorka ogólnopolskiej akcji czytelniczej dla więźniów Książka za kraty czy Tomasz Lipski, redaktor antologii poezji osób osadzonych.

O znaczeniu literatury w procesie resocjalizacji dyskutowaliśmy podczas 9. edycji Festiwalu Conrada wspólnie z Sylwią Chutnik, Marią Dąbrowską-Majewską, Bogną Świątkowską, Wojciechem Brzóską i Mikołajem Grynbergiem. W październiku 2019 roku pierwszy raz w historii polskiego więziennictwa grupa osadzonych z Krakowa wzięła udział w spotkaniu literackim z udziałem Olgi Tokarczuk, laureatki literackiej Nagrody Nobla, podczas 11. edycji Festiwalu Conrada.

Szkoła czytania to program zainicjowany w 2018 roku, a jego celem jest promocja czytelnictwa, rozwijanie kompetencji i postaw czytelniczych wśród przedstawicieli różnych grup odbiorców (młodzież szkolna, seniorzy), a także stworzenie narzędzi ułatwiających dostęp do kultury i aktywny udział w życiu literackim grupom niedoreprezentowanym (osadzeni, podopieczni placówek opiekuńczo-wychowawczych, uczniowie szkół specjalnych, mniejszości narodowe). Uczestnicy projektu biorą udział w wykładach i warsztatach prowadzonych przez znakomitych krytyków, pisarzy i tłumaczy literatury poświęconych wartościowym dziełom literackim – dawnym i współczesnym.

Cykl edukacyjny realizowany w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, którego operatorem jest KBF, instytucja kultury Miasta Krakowa. 

Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności