CERT Polska ostrzega przed oszustami, którzy podają się za pracowników banków.
Zespół CERT Polska coraz częściej obserwuje próby oszustwa, w których osoby podające się w rozmowie telefonicznej za pracowników banków próbują namówić rozmówców do podania wrażliwych danych albo instalacji oprogramowania do zdalnego dostępu.
Preteksty używane przez oszustów to między innymi:
- wymagana weryfikacja ostatniego przelewu, informacja o włamaniu na konto i zablokowanym rachunku, obietnica wysokich zysków, pomoc w inwestycjach i zakupie kryptowalut, konieczność wykonania przelewu, aby zapobiec oszustwu i utracie środków.
Udostępnienie swoich danych uwierzytelniania do bankowości internetowej, kodu jednorazowego albo kodu BLIK, danych karty płatniczej czy instalacja oprogramowania typu Anydesk lub Teamviewer pozwoli przestępcom uzyskać dostęp do rachunku i ukraść wasze pieniądze – alarmuje CERT
Pracownicy banków, organów ścigania czy urzędnicy nigdy nie będą do was dzwonić i prosić o podanie haseł ani wymuszać instalacji jakichkolwiek programów. Nawet jeżeli numer przychodzący jest taki sam jak infolinia waszego banku, rozłączcie się i sami zadzwońcie na numer infolinii.
Wszystkie przypadki podejrzanych wiadomości możecie zgłosić na stronie: https://incydent.cert.pl.