Tak się zmieni okolica przy Hali Targowej? [wizualizacje]

Tak się zmieni okolica przy Hali Targowej? [wizualizacje]

Zarząd Zieleni Miejskiej poinformował, że brał udział w nowym projekcie dotyczącym przebudowy Grzegórzek.

ZZM przybliżyło więcej szczegółów dotyczących tego projektu.

Budowa szybkiej kolei aglomeracyjnej otwiera przed Krakowem całkiem nowe możliwości stworzenia przyjaznej, nowoczesnej, dostosowanej do zmian klimatu przestrzeni publicznej. W ramach inwestycji powstanie nowy przystanek kolejowy – Kraków Grzegórzki, który ma szansę stać się najważniejszym punktem przesiadkowym Krakowa. Przystanek zlokalizowany będzie na odcinku, gdzie spotykają się wszystkie trzy linie kolei aglomeracyjnej. Ponadto bliskość przystanków komunikacji miejskiej, udogodnienia w komunikacji pieszej oraz rowerowej sprawią, że miejsce to w niedalekiej przyszłości będzie tłumnie uczęszczane przez mieszkańców oraz turystów. Istniejąca infrastruktura nie jest przygotowana na przyjęcie tak dużej ilości osób, stąd konieczność wprowadzenia nowych rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych. Mimo, że priorytetem jest komunikacja miejska, projekt zakłada utrzymanie możliwości dojazdu samochodowego do placu targowego oraz sąsiadujących z placem kamienic. W projekcie zachowano miejsca parkingowe wzdłuż ul. Grzegórzeckiej.

Zielony Plac Grzegórzecki ma stanowić łącznik Plant Dietlowskich oraz Daszyńskiego – stanowiąc kontynuację zielonej, przyjaznej przestrzeni publicznej. Posadzenie 112 sztuk drzew, akcenty wodne, rysunki przebiegu koryta Starej Wisły w nawierzchni – wszystkie te elementy mają podkreślić historię tej przestrzeni, nadając jej wyjątkowy charakter.

Projekt zakłada przystosowanie placu do zmieniającego się klimatu – m.in długich okresów suszy i upalnego lata. Lepsze przystosowanie do takich zjawisk będzie możliwe dzięki zaplanowanym rozwiązaniom technicznym:- zielone kolektory: wiaty przystankowe w formie zielonych „lejków”, zbierających wodę deszczową, która będzie magazynowana w zbiornikach pod nawierzchnią i wykorzystywana do nawadniania roślin;- miejska biogrupa: grupa drzew, które pozytywnie na siebie oddziałują, wzmacniając się wzajemnie, dzięki temu są odporniejsze na zmiany klimatu;- ogrody deszczowe: zwiększają retencję wody opadowej, zbierają wodę deszczową z nawierzchni utwardzonych, zwalniają jej przepływ oraz wstępnie oczyszczają ją z zanieczyszczeń drogowych;- zrównoważony transport: priorytet dla komunikacji zbiorowej, bezpieczna i wygodna infrastruktura rowerowa oraz piesza.

Istniejący targ zostanie przykryty zielonym dachem. Takie rozwiązanie pozwoli na „podwójne” wykorzystanie przestrzeni. Na poziomie 0 nadal będzie funkcjonowało targowisko, natomiast zadaszenie będzie pełniło funkcję dodatkowego, zielonego placu miejskiego. Ważnym dla miasta jest utrzymanie funkcji handlowej, która zbudowało tożsamość tego miejsca, dlatego trwają rozmowy z handlowcami, korzystającymi na co dzień z tej przestrzeni. Wspólnie z nimi będziemy wprowadzać korekty do projektu, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości, jakie pojawiają się przy okazji wprowadzanych zmian w tym rejonie.

Fot. ZZM

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności