Miasto sprzeciwia się dwóm proponowanym przez władze państwowe koncepcyjnym wariantom tras linii kolejowej przebiegającej przez Kraków. Planowana przez rząd nowa linia kolejowa miałaby połączyć w przyszłości Kraków z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Sprzeciw spowodowany jest kolizją z inwestycjami miejskimi: linią szybkiego tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, Trasą Wolbromską, jak i interesem mieszkańców – informuje Urząd Miasta Krakowa.
– Miasto Kraków jest za koncepcją realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niemniej jednak planowane warianty linii kolejowej, które mają przebiegać na terenie Krakowa, muszą przede wszystkim uwzględniać interes mieszkańców, a także fakt, że inwestycje państwowe nie mogą kolidować z miejskimi – mówi Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Analiza materiałów udostępnionych w lutym 2020 r. przez Centralny Port Komunikacyjny (w ramach konsultacji społecznych, które trwają do 10 marca) wskazuje, że koncepcyjne warianty tras kolidują z przebiegiem III etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej oraz planowaną do realizacji przez województwo małopolskie Trasą Wolbromską. – Są to inwestycje zaplanowane i zakontraktowane – zaznacza Jerzy Muzyk.
Zobacz mapę linii kolejowej łączącej Kraków z Centralnym Portem Komunikacyjnym
Także z punktu widzenia mieszkańców Krakowa koncepcja przedstawiona przez władze centralne budzi duże zastrzeżenia. Planowane warianty linii kolejowej za bardzo ingerują w tkankę miasta. Możliwe, że byłoby konieczne wyburzenie budynków, jak i likwidacja części terenów zielonych.
Przypomnijmy: we wrześniu 2019 r. odbyły się w Krakowie warsztaty dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale materiały wtedy udostępnione miały niski poziom szczegółowości i nie był w nich przedstawiony wariant, któremu Miasto Kraków się sprzeciwia. W październiku przygotowano opinię cząstkową do przekazanych wtedy materiałów i była to opinia pozytywna, ale uwzględniała ona tylko wstępne założenia.
Więcej informacji o Centralnym Porcie Komunikacyjnym: www.cpk.pl
Źródło UMK