Para internetowych oszustów zatrzymana przez krakowskich policjantów

W minioną środę w Szczecinie policjanci z Komisariatu Policji I w Krakowie zatrzymali dwie osoby, podejrzane o popełnienie oszustw metodą „na BLIKa”. 22-latek i jego 20-letnia wspólniczka podszywając się pod rodzinę lub znajomych poszkodowanych, wyłudzili za pośrednictwem komunikatora internetowego, łącznie ponad 33 tys. złotych.

Para BLIK-owych oszustów działała od 25 do 29 listopada 2019 roku. W tym czasie oszukała 30 osób przebywających na terenie Krakowa. Modus operandi stosowany przez 22-latka i jego 20-letnią towarzyszkę za każdym razem przebiegał w ten sam sposób. Wytypowane osoby za pośrednictwem komunikatora internetowego otrzymywały od rzekomego znajomego lub członka rodziny wiadomość z prośbą o pożyczkę. Adresaci, którzy zgodzili się udzielić finansowego wsparcia, zgodnie z dalszymi instrukcjami podawali kod BLIK, co pozwalało sprawcom na dokonywanie wypłat w bankomatach. Działając w ten sposób oszuści wzbogacili się o ponad 33 tys. zł.
Na trop młodych przestępców wpadli policjanci z Komisariatu Policji I w Krakowie, którzy 12 lutego br. w Szczecinie zatrzymali „przedsiębiorczą” parę. Zarówno 22-latek, jak i jego wspólniczka usłyszeli zarzuty oszustwa, za co grozi do 8 lat pozbawienia wolności. Prokurator zastosował wobec podejrzanych środek zapobiegawczy w postaci dozoru Policji.

Ponownie apelujemy o ostrożność i rozwagę w korzystaniu z komunikatorów internetowych. Oszuści wyszukują stale nowe sposoby, za pomocą których wykorzystują nasze zaufanie i celowo wprowadzają w błąd.

System BLIK ułatwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych, internetowych, a także wypłacanie gotówki za pomocą kodu generowanego przez aplikację bankową. Tę właśnie możliwość wykorzystują oszuści. Najczęściej łamiąc hasła włamują się na konta użytkowników komunikatorów internetowych, po czym wybierają znajomych, z którymi się najczęściej kontaktujemy. Następnie podszywając się pod nas proszą o pożyczenie pewnej sumy pieniędzy przekazanej kodem BLIK. Kończąca się promocja, zagubiona torebka, czy nieprzewidziana wizyta u mechanika to najczęstsze historie, które mają uzasadnić nagłą potrzebę pożyczki. Zdarza się także, że oszuści proszą o podanie kolejnego kodu BLIK kłamiąc, że pierwszy nie zadziałał. W ten sposób są w stanie wypłacić nawet kilka tysięcy złotych.

Co zrobić, jeśli ktoś ze znajomych zwróci się do Ciebie za pośrednictwem komunikatora o pożyczkę?
Najprostszym i najbardziej skutecznym sposobem jest zatelefonowanie do tej osoby i zweryfikowanie jej tożsamości, np. poprzez zadanie pytania, na które tylko Wy znacie odpowiedź. Jeśli natomiast to z Twojego konta wysłano takie wiadomości, natychmiast zmień hasła i ostrzeż wszystkie potencjalne ofiary oszustów. Twoja szybka reakcja może uratować oszczędności Twoich bliskich i znajomych.

Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności