2 września rusza kolejny etap inwestycji na trasie Kraków – Zakopane

2 września rusza kolejny etap inwestycji na trasie Kraków – Zakopane

2 września rusza kolejny etap inwestycji na trasie Kraków – Zakopane. Dodatkowy przystanek Radziszów Centrum i 58 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych, to tylko niektóre efekty dalszych  prac między Skawiną a Suchą Beskidzką. Realizacja całego przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A z Krajowego Programu Kolejowego zapewni krótsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże
na Podhale.

Kontynuowana jest przebudowa trasy Skawina – Sucha Beskidzka. Dalsze prace – od września
br., obejmą m.in. przebudowę mostu kolejowego w Skawinie oraz toru i sieci trakcyjnej w jego obrębie. PLK zrealizują także modernizację kolejnych – 15 przejazdów kolejowo-drogowych, zwiększających poziom bezpieczeństwa. Dzięki wcześniejszej realizacji, bezpieczniej jest już na 43 skrzyżowaniach drogi z torem. Istotnym efektem ostatniego etapu, będzie także dodatkowy przystanek Radziszów Centrum. Jego budowa już trwa.

Faza robót po wakacjach, obejmie również odcinek Sieniawa – Nowy Targ, między Chabówką a Zakopanem.

Przystanek Radziszów Centrum już w budowie

Prace postępują, widoczne są już elementy nowego obiektu. Powstają krawędzie, tworzy się nawierzchnia peronu. Peron będzie wyższy, co ułatwi wsiadanie do pociągu. Pojawią się odpowiednie oznakowania i ścieżki naprowadzające. Zapewnią one sprawną i bezpieczną komunikację osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dojście ułatwi także pochylnia. Przystanek zostanie wyposażony w dwie wiaty i ławki dla podróżnych. Będzie również tablica informacyjna z rozkładem jazdy pociągów. Dodatkowy przystanek Radziszów Centrum, już niebawem otworzy mieszkańcom nowe możliwości komunikacyjne. Od grudnia br. zwiększy dostęp do kolei i ułatwi podróżowanie na trasach Kraków – Skawina – Sucha Beskidzka – Zakopane.

Prace od września wymagają zmian w organizacji ruchu. Na odcinkach Kraków Płaszów – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona oraz Kraków Płaszów – Nowy Targ, za pociągi regionalne będą kursować autobusy. Na trasie Nowy Targ – Zakopane utrzymany zostanie ruch pociągów regionalnych.

Sprawniej i komfortowo do Zakopanego

Inwestycja PLK, to bardzo szeroki zakres robót. Wielobranżowe prace podnoszą komfort
i bezpieczeństwo, skracają czas podróżowania na trasie Kraków – Zakopane. Między Skawiną a Suchą Beskidzką podniesiono standard na 9 stacjach i przystankach: Rzozów, Radziszów, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów. Przebudowano już blisko 34 km torów, 22 km sieci trakcyjnej oraz ponad 90 obiektów inżynieryjnych, w tym 4 mostów i 2 wiaduktów. Na 43 przejazdach kolejowo-drogowych podniesiono poziom bezpieczeństwa. Zmodernizowano także tory na odcinku Nowy Targ – Szaflary. Dzięki już zrealizowanym pracom, PLK zapewniły w wakacje tysiącom podróżnym sprawniejsze i wygodniejsze podróże na Podhale.

Efektem wszystkich prac PLK z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanych do 2023 r. na trasach do Zakopanego, będzie wyższy standard obsługi na stacjach i przystankach oraz szybsze i sprawniejsze podróże do stolicy Tatr. Podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się
o ponad godzinę, tj. do ok.  2 godz. 15 minut.

Inwestycje realizowane są w ramach projektu -„Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka Zakopane” za ponad 930 mln zł netto.

Efekty inwestycji

  • zwiększenie komfortu obsługi pasażerów
  • lepszy dostęp do pociągów dla osób o ograniczonej mobilności
  • większa dostępność do podróży koleją
  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym
  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym
  • sprawniejsza komunikacja publiczna w regionie
  • lepsze warunki utrzymania infrastruktury