Zadra- zobaczcie jak powstał najwyższy na świecie drewniany rollercoaster (wideo)

Zadra- zobaczcie jak powstał najwyższy na świecie drewniany rollercoaster (wideo)

Wooden coastery to konstrukcje drewnianych kolejek będących symbolem wielu parków rozrywki na całym świecie. Od ubiegłego czwartku, 22 sierpnia – Energylandia również może się szczycić posiadaniem takiej atrakcji.

Zadra jest konstrukcją hybrydową co oznacza, że budowano ją z dwóch materiałów drewna i metalu.
A oto kilka interesujących faktów z przebiegu tej inwestycji.
11 miesięcy nieustannej pracy nad największym projektem w tym roku… Wyspecjalizowani projektanci, inżynierowie, budowlańcy,mechanicy, elektrycy, ogrodnicy, a także konstruktorzy roller coasterów. 
Ponad 300 osób w ramach międzynarodowej załogi i synergii dwóch potężnych firm: amerykańskiej Rocky Mountain Construction oraz holenderskiej Vekoma Rides Manufacturing B.V.
Pierwszy etap budowy polegał na przygotowaniu projektów konstrukcji,
wizualizacji oraz dobraniu najlepszych specjalistów do budowy. Na początku prac wykonano fundamenty oraz zainstalowano 1162 kotwy stalowe. 

Drewno docierało do Polski w postaci gotowych elementów, które następnie składane były w pojedyncze mniejsze ściany. Ściany montowano do kotw, a następnie spojono je metalowymi płytami. Przedostatni etap to zakładanie legarów, które są wspornikami dla toru, po którym sunie wagonik Zadry. W ostatnim etapie przeprowadzono szereg testów bezpieczeństwa, na który zjechali najlepsi inżynierowie wielu specjalizacji z całego świata, by Goście Energylandii mogli czuć się
bezpiecznie. 
Co ciekawe drewno do budowy kolejki pochodzi ze Stanu Georgia w USA; to sosna żółta niezwykle twarda i odporna na warunki atmosferyczne. Niesamowita jest także trasa, jaką musiało pokonać specjalistyczne drewno użyte do budowy Zadry.


„Większość kontenerów płynęły drogą morską ze Stanów do Holandii, a stamtąd do Polski ciężarówkami i pociągami. Niektóre części niezbędne w ekspresowym tempie docierały do także samolotami. Do budowy Zadry zostało zużyte 737 ton amerykańskiego drewna.
Inne elementy coastera, takie jak stalowe stopy czy tor, powstawały w Stanach Zjednoczonych i Polsce.” – mówi Damian Selph – główny konstruktor.
W ten sposób mamy:
➡ 63 metry wysokości;
➡ 121 km/h prędkości;
➡ 90 stopniowy pierwszy spadek
➡ 1613 metrów toru…
➡ 3 inwersję
 Zadra! Najwyższy hybrydowy Roller Coaster na świecie!

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności