Nowoczesny pojazd sprawdza stan torów w Małopolsce

Nowoczesny pojazd sprawdza stan torów w Małopolsce

Większe bezpieczeństwo pasażerów i przewozu towarów, zapewnia jeden z najnowocześniejszych w Europie pojazdów do badania infrastruktury kolejowej. Lasery sprawdzają stan toru, szyn i sieci trakcyjnej. Dzięki wykorzystanym w pojeździe systemom, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skontrolują rocznie nawet 40 tys. km torów.

Specjalistyczny pojazd diagnostyczny umożliwia kompleksową ocenę linii kolejowej. Za pomocą laserów mierzy geometrię toru i szyn, równocześnie sprawdzany jest stan podkładów. Elektroniczne systemy badają działanie urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy pociągów. W czasie jazdy możliwe jest wykonanie diagnostyki sieci trakcyjnej. Specjalne czujniki umieszczone w drezynie odwzorowują jazdę pociągu. Eksperci PLK, na podstawie uzyskanych danych, wykrywają usterki, które mogą mieć wpływ na jakość jazdy pociągu, czyli komfort podróży pasażerów.

Kamery umieszczone w pojeździe rejestrują szlak kolejowy i pozwalają na szybkie wykrycie usterek. Zastosowanie tzw. bezdotykowych systemów laserowych umożliwia pomiary bez  wpływu na systemy sterowania ruchem kolejowym. Pojazd w trakcie pomiarów nie ingeruje w pracę urządzeń i tym samym nie ogranicza ruchu pociągów na sieci kolejowej.

Obecnie pojazd wykorzystywany jest na małopolskich liniach kolejowych. Bazując na efektach jego pracy, kolejarze będą mogli usprawnić proces bieżącego utrzymania infrastruktury. Do tej pory drezyna, w trakcie kilkudniowych sesji pomiarowych, sprawdzała najważniejsze polskie szlaki kolejowe. Dzięki badaniom zebrano, do dalszej analizy, dziesiątki terabajtów danych diagnostycznych.

Nowy pojazd, wyposażony w mobilne laboratorium diagnostyczne, dziennie może skontrolować nawet 400 km toru. Drezyna jeździ z prędkością do 120 km/h. Docelowo rocznie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują sprawdzać ok. 40 tys. km torów.

Dotychczas PLK wykorzystywały pojazdy wyposażone tylko w systemy do pomiaru geometrii toru. Więcej informacji dostarczały pomiary za pomocą przyrządów ręcznych, realizowanych punktowo.

Inwestycje w sprzęt do diagnostyki kolejowej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestują w nowoczesne rozwiązania, służące diagnostyce
i sprawnemu utrzymaniu infrastruktury kolejowej. Diagności PLK, dysponują m.in. unikatowym (jednym z trzech na świecie) przyrządem „Scorpion”. Bardzo dokładnie mierzy on elementy rozjazdów kolejowych z wykorzystaniem modelu 3D. Scorpion zbadał już rozjazdy m.in. na Centralnej Magistrali Kolejowej. Planowany jest zakup nowego pojazdu do sprawdzania systemów ETCS i GSMR.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach programu „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej”, wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju będą pracować nad wdrożeniem   samodzielnego i automatycznego systemu pomiaru temperatury szyny.

Materiały prasowe

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności