Inspektorzy Zarządu Dróg Miasta Krakowa rozpoczęli wzmożone kontrole wszelkiego rodzaju zajęć pasa drogowego. Pod lupą znalazły się ogródki gastronomiczne, roboty wymagające zajęcia pasa oraz reklamy – także te wyborcze. Przed nami wybory do europarlamentu. I co już powoli widać, kandydaci rozpoczęli wyścig w rozklejaniu plakatów wyborczych. Niestety bardzo często robione jest to w sposób niewłaściwy, zagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego, krótko mówiąc nielegalnie. A przypomnijmy, że głównym celem kontroli przeprowadzonych przez inspektorów ZDMK jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego pieszym, rowerzystom oraz kierowcom.
Również reguły rozwieszania plakatów wyborczych w pobliżu jezdni są proste. Chęć zawieszenia każdego plakatu, reklamy, czy bilbordu powinna być odpowiednio zawczasu zgłoszona i zarejestrowana. To Zarząd Dróg Miasta Krakowa weryfikuje w których miejscach – w przestrzeni pasa drogowego może pojawić się obiekt reklamowy, a w których absolutnie nie. Nie można zaklejać ani zasłaniać znaków drogowych, barier rozgraniczających jezdnię, czy sygnalizatorów. Sprawdzeniem zaproponowanych miejsc w terenie, a później już samą kontrolą pasa drogowego każdego dnia zajmują się inspektorzy. I choć duża część plakatów wyborczych została rozklejona zgodnie z wytycznymi – to są też takie, których nikt nie zgłosił albo zgłosił znacznie mniej plansz, niż rozwieszono ich w rzeczywistości i stąd też pierwsze efekty w postaci kandydatów wyłaniających się zza każdego rogu albo spoglądających z co drugiego słupa w mieście. Dziś wszczęto kilkanaście postępowań wyjaśniających. Sztaby wyborcze zostały zobowiązane do sprzątnięcia nielegalnych plakatów. Gdy wezwanie nie pomoże, w utrzymaniu ładu i porządku pomoże straż miejska.
Przypomnijmy, że pas drogowy to wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne, związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu czy zarządzania drogą.
Inspektorzy kontrolują urządzenia reklamowe (szyldy, tablice, słupy ogłoszeniowe), obiekty handlowe, „letnie” ogródki oraz wszelkie prace prowadzone w przestrzeni pasa. Obecnie dzieje się to nawet częściej, sprzyja nie tylko wiosna i chęć wyjścia ze sklepem albo zakładem przed sklep, bliżej klienta ale też gorący okres przedwyborczy. Pod szczególnym nadzorem znajduje się obszar Parku Kulturowego, z uwagi na jego wyjątkowy charakter i walory estetyczne.
Statystyki za pierwszy kwartał
Kontrole pasa drogowego prowadzone były każdego dnia, w pierwszym kwartale tego roku było ich 6 184. Skontrolowano łącznie 570 urządzeń reklamowych, ogródków gastronomicznych czy stoisk handlowych, spośród których 82 nie posiadało odpowiednich zezwoleń. Z przestrzeni miejskiej zniknęły 63 nielegalne reklamy/obiekty. Weryfikowane były również prace prowadzone w pasie drogowym. Z tytułu nielegalnego zajęcia pasa wszczęto 70 postępowań.
Źródło ZDMK