Zaangażowanie Kraków Airport w ochronę środowiska naturalnego.

Zaangażowanie Kraków Airport w ochronę środowiska naturalnego.

„Kraków Airport opiera swoją działalność na zasadach zrównoważonego rozwoju, podejmując wiele działań z zakresu ochrony środowiska naturalnego. Wdraża nowe rozwiązania technologiczne, inwestuje w nowoczesny sprzęt i pojazdy, aby minimalizować negatywny wpływ na środowisko naturalne. Krakowskie lotnisko szuka i inicjuje różne rozwiązania mające na celu poprawę jakości życia mieszkańców wokół lotniska. Przykładem takiego rozwiązania jest „Program poprawy komfortu akustycznego dla mieszkańców Obszaru Ograniczonego Użytkowania dla lotniska Kraków-Balice”, który zostanie ogłoszony już w najbliższych dniach” – powiedział Radosław Włoszek, prezes Zarządu Kraków Airport.

Programy akustyczne dla mieszkańców

Kraków Airport w  2017 r. wprowadził dokument wewnętrzny pn. „Polityka ograniczania oddziaływania akustycznego Lotniska Kraków-Balice (EPKK) na środowisko” – inicjatywa polegająca na współpracy
w celu poprawy klimatu akustycznego nieruchomości w otoczeniu lotniska.

Już w najbliższych dniach, po dwóch wcześniejszych pilotażowych edycjach, Kraków Airport ogłosi nowy „Program poprawy komfortu akustycznego dla mieszkańców Obszaru Ograniczonego Użytkowania dla lotniska Kraków-Balice”, w ramach którego mieszkańcy będą mogli skorzystać ze wsparcia przy wymianie stolarki o podwyższonej izolacyjności akustycznej. Wedle jego założeń po zgłoszeniu wniosku, lotnisko na własny koszt przeprowadzi pomiar akustyczny i jeśli budynek zostanie zakwalifikowany, mieszkaniec otrzyma dofinansowanie na wymianę stolarki okiennej. Wnioski będzie można składać do 12 kwietnia.

Hybrydowe auta marszałków

Kraków Airport posiada sześć hybrydowych samochodów dla koordynatorów ruchu lotniczego naziemnego (marszałków). Dzięki silnikom elektrycznym auta są zdecydowanie oszczędniejsze, mniej emisyjne i cichsze od poprzednich. Specyfika pracy samochodów koordynatorów ruchu lotniczego naziemnego  polega na  pracy  od 18 do 20 godzin na dobę, często na jałowym biegu. Silniki, zgodnie
z przepisami, muszą być cały czas uruchomione. Przy wyborze konkretnego modelu samochodu zwracano uwagę na zużycie paliwa i emitowany hałas. Ważny był również brak elementów, które ze względu na specyfikę pracy samochodów ulegają częstym awariom w pojazdach o tradycyjnym napędzie (tj. alternator, rozrusznik i paski klinowe).

Stacja ładowania pojazdów elektrycznych

Kraków Airport jest pierwszym lotniskiem w Polsce, posiadającym stację szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, która umożliwia naładowanie standardowego samochodu w ciągu
30 minut. Z infrastruktury korzystają mieszkańcy, turyści i przedsiębiorcy odwiedzający aglomerację krakowską, a także kierowcy podróżujący pobliską autostradą A4. Inicjatywa została podjęta dzięki współpracy z podmiotami grupy Tauron.

                                                                Energooszczędne oświetlenie

Kolejnym przedsięwzięciem lotniska w zakresie ochrony środowiska jest wymiana oświetlenia na parkingach Kraków Airport na energooszczędne oświetlenie typu LED. Realizacja projektu była możliwa dzięki współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inwestycja zakłada wymianę na energooszczędne opraw instalacji oświetlenia zewnętrznego na parkingu terenowym oraz wewnętrznego w garażu wielopoziomowym. Takie inwestycje, poprawiają nie tylko ekonomikę użytkowania energii (elektrycznej i cieplnej), ale prowadzą również do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, ograniczając niebezpieczeństwo gwałtownych zmian klimatycznych.

Zarządzanie hałasem*

Głównym źródłem hałasu na lotnisku są wykonywane operacje lotnicze, czyli starty, przeloty, lądowania statków powietrznych. W celu ograniczenia rozprzestrzeniania się hałasu lotniczego na lotnisku Kraków-Balice stosuje się procedury ograniczania hałasu. Procedury dolotu
i podejścia do Kraków Airport pozwalają kontrolerom ruchu lotniczego na stosowanie technik pracy, które umożliwiają załogom wykonywanie operacji w ciągłym zniżaniu (tzw. CDA – Continous Descend Approach). To powoduje, że dolatujące do lotniska samoloty ostatni etap swojego lotu mogą wykonywać przy zredukowanej mocy silników, co wpływa na zmniejszenie ilości spalanego paliwa,
a także w istotny sposób zmniejsza poziom hałasu. Na ograniczenie hałasu pozwalają także procedury odlotu, które zapewniają, że samoloty wznoszą się na odpowiednią wysokość, zanim wykonają jakikolwiek zakręt. Dla redukcji uciążliwości ruchu lotniczego w nocy ograniczono także możliwość wykonywania tzw. podejść z widocznością w porze nocnej. Oznacza to, że dolatujące po zmroku samoloty przelatują nad obszarem miasta Krakowa odpowiednio wyżej niż w dzień.

*źródło PAŻP/materiały prasoweKraków Airport

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności