Nowe propozycje taryfy biletowej komunikacji miejskiej

Nowe propozycje taryfy biletowej komunikacji miejskiej

Zarząd Transportu Publicznego przedstawił nowe propozycje zmian w taryfie biletowej komunikacji miejskiej. Zgodnie z nimi zachowane zostaną: bilet miesięczny na jedną linię oraz bilet 20-minutowy przy zmienionych stawkach. Decyzja jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i radnych miejskich. O przyjęciu nowego projektu zmiany taryfowej zdecydują radni.

Nowe proponowane przez ZTP zmiany zakładają następujące stawki biletów miesięcznych:

  • bilet na jedną linię – 69 zł (dla posiadaczy Karty Krakowskiej – 45 zł)
  • za bilet na dwie linie po zmianach należałoby zapłacić 89 zł, a z Kartą Krakowską – 58 zł
  • sieciowy – 106 zł, dla mieszkańców z KK – 69 zł.

Bilety czasowe kosztowałyby kolejno:

  • 20-minutowy – 3,40 zł,
  • 50-minutowy (będący zarazem biletem jednoprzejazdowym) – 4,60 zł,
  • 90-minutowy – 6 zł.

Przypomnijmy, że miasto, mimo zwiększających się wydatków, zapewnia w ok. 55 proc. finansowanie kosztów transportu zbiorowego ze sprzedaży biletów i chce ten współczynnik utrzymać w przyszłych latach właśnie dzięki proponowanym zmianom w taryfie biletowej. Dla przykładu: w 2011 r. wydatki miasta na lokalny transport zbiorowy wyniosły 382 mln zł, w 2019 r. aż 562 mln zł – w tym czasie ceny biletów praktycznie nie drgnęły, a sytuacja w gospodarce znacząco się zmieniła.

Niezależnie od zwiększających się kosztów funkcjonowania lokalnego transportu zbiorowego ZTP chce, aby utrzymać na obecnym wysokim poziomie funkcjonowanie krakowskiej sieci transportu, bez konieczności ograniczania częstotliwości połączeń.

Jeśli ceny biletów nie ulegną zmianie, istniałaby konieczność zmniejszenia liczby kursów tramwajów i autobusów. ZTP woli, by to pasażerowie decydowali o tym, ile jest pieniędzy na transport. To pasażerowie kupując regularnie bilety, niejako „głosują” w ten sposób, ile pieniędzy chcą przeznaczyć na utrzymanie transportu. Jeśli przybędzie nowych pasażerów jeżdżących na podstawie biletów, będzie to jednoznaczny dowód, że cenią sobie krakowski transport. A zwiększając stabilność wpływów, zapewnią sobie gwarancję jego jakości.

Źródło UMK

Zachęcamy do polubienia CowKrakowie.pl  na Facebooku   TUTAJ