Zobacz archiwalne zdjęcia z budowy mostu im. Józefa Piłsudskiego

Zobacz archiwalne zdjęcia z budowy mostu im. Józefa Piłsudskiego

Prace nad mostem wg projektu zespołu inżynierów pod kierunkiem prof. Andrzeja Pszenickiego rozpoczęły się we wrześniu 1926 r. i trwały 7 lat. Do stycznia 1932 r. powstający most nazywany był Czwartym Mostem, kiedy to Rada Miejska uchwaliła dla niego patrona – Marszałka Józefa Piłsudskiego. Konstrukcja stalowa została wykonana w Fabryce Maszyn L. Zieleniewskiego. Jezdnia została wyłożona brukiem z kostki bazaltowej, a chodniki pokryte asfaltem.

Przez most przeprowadzono także torowisko tramwajowe, jednak pierwszy tramwaj przejechał po nim dopiero po wojnie. Odkąd most został otwarty 19 stycznia 1933, za korzystanie z niego pobierano opłaty celem zrekompensowania kosztów budowy. Do momentu otwarcia mostu wybudowane zostały jedynie boczne rampy dojazdowe po obu stronach (prostopadłe do osi mostu). Budowa dojazdów na przedłużeniu mostu miała miejsce w latach 1934–1935 i wiązała się z koniecznością wyburzenia podgórskiej hali targowej oraz kilku kamienic przy ulicy Krakowskiej.

Po II Wojnie Światowej
Most (podobnie jak inne mosty Krakowa) został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie w styczniu 1945 r., w wyniku czego jego południowe przęsło (po stronie Podgórza) znalazło się w wodzie. Został on tymczasowo zastąpiony drewnianą kładką, a jego ponowne otwarcie po odbudowie miało miejsce w październiku 1948 r. Nadano mu wówczas oficjalną nazwę most Tadeusza Kościuszki. Mimo to, stosowano też jego dawną nazwę – Czwarty Most, oraz popularną po odbudowie – Drugi Most. W świadomości krakowian natomiast zawsze funkcjonował jako most Józefa Piłsudskiego i taką właśnie nazwę przywrócono mu oficjalnie w 1990 r.

Most ma 147,5 metra długości i 18,50 metra szerokości. Waży około 1200 ton. Podparty jest na 2 filarach. Ma konstrukcję stalową kratownicową, nitowaną. Przęsło środkowe ma schemat statyczny łuku dwu-przegubowego. Na moście w każdym kierunku prowadzi po jednym pasie ruchu samochodowego. Pasy te są rozdzielone torowiskiem tramwajowym, a po bokach znajdują się chodniki dla pieszych.

Info Wikipedia/ foto zbiory NAC/ Flickr

Więcej informacji z Krakowa

Zabaw się w Poniedziałek Wielkanocny w Energylandi... Tradycyjnie już w Poniedziałek Wielkanocny tj. 17 kwietnia, największy w Polsce Park Rozrywki ENERGYLANDIA w Zatorze otwiera się z kolejnym sezonem. ...
Uszkodzony gazociąg na ul. Łokietka- ewakuowano ki... Dzisiaj po godzinie 11:00 służby zostały zaalarmowane o rozszczelnieniu gazociągu przy ul. Łokietka(okolica ul. Poziomkowej). W związku z zagrożeni...
Do godz. 15.00 utrudnienia na al. Słowackiego Aktualizacja, 15:02 - po 16.00 zostanie przywrócony ruch na 3 pasach al. Słowackiego Do godz. 15.000 mają potrwać utrudnienia komunikacyjne...
Znamy wynik 26. Finału WOŚP! 14 stycznia 2018 roku odbył się 26. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Celem zbiórki było pozyskanie środków „dla wyrównania szans w leczeni...
Jak przewozić sprzęt sportowy samolotem? Poradnik... Dzisiaj pierwszy dzień lata, od piątku zaczynają się wakacje – przygotowaliśmy dla Państwa krótki przewodnik dotyczący przewozu sprzętu sportowego w s...
Candy Dulfer Show w Krakowie Holenderska saksofonistka CANDY DULFER przekracza granice nowym, nadchodzącym już w listopadzie albumem ‘’Together (is all we got)’’. Wydawnictwo b...