Kraków uruchomił pilotażowy program teleopieki dla mieszkańców.

Kraków uruchomił pilotażowy program teleopieki dla mieszkańców.

Doradca medyczny dla osób starszych i niesamodzielnych, wszystkie informacje dotyczące zdrowia dostępne pod telefonem – Kraków uruchomi pilotażowy program teleopieki dla mieszkańców. Grupa starszych i niesamodzielnych pacjentów Zakładu Opiekuńczo–Leczniczego przy ul. Wielickiej zostanie dodatkowo objęta telefonicznym monitorowaniem.

Usługa teleopieki to pilotażowy program adresowany do niesamodzielnych mieszkańców Krakowa. Program jest realizowany od 15 października do 31 grudnia br. przez Biuro ds. Ochrony Zdrowia we współpracy z Medycyną Praktyczną Sp. z o.o. i Zakładem Opiekuńczo-Leczniczym/Miejskim Centrum Opieki nad Osobami Starszymi, Niesamodzielnymi i Przewlekle Niepełnosprawnymi.

W ramach realizacji programu została uruchomiona infolinia. Działa w godz. 8-20 przez siedem dni w tygodniu z wyłączeniem dni świątecznych. Pod numerem telefonu 12 446 54 65 dyżurują doradcy medyczni: pielęgniarki, ratownicy medyczni, wspierani przez zespół lekarzy specjalistów, którzy odpowiedzą na pytania; rozpoznają sytuację na podstawie wywiadu medycznego; zaproponują rozwiązanie, uwzględniając rodzaj potrzebnej pomocy oraz zasady udzielania świadczeń zdrowotnych dostępnych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego. Doradcy przekażą praktyczne zalecenia co do dalszego postępowania – dotyczące zarówno korzystania ze świadczeń zdrowotnych jak i sposobów samodzielnego łagodzenia dolegliwości.

Na wniosek Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Krakowie (przekształcanego w Miejskie Centrum Opieki dla Osób Starszych, Niesamodzielnych i Przewlekle Niepełnosprawnych) grupa pacjentów (do 30 osób) zostanie objęta telefonicznym monitorowaniem. Doradcy inicjować będą cyklicznie kontakt ze wskazanymi osobami, aby zweryfikować, jak radzą sobie z realizacją zaleceń i w razie potrzeby wesprzeć ich stosownymi informacjami.

Wnioski i rekomendacje uzyskane w trakcie wykonywania pilotażu zostaną wykorzystane przy uruchamianiu zadania teleopieki w Miejskim Centrum Opieki dla Osób Starszych, Niesamodzielnych i Przewlekle Niepełnosprawnych w Krakowie w 2019 r. Usługą objętych zostanie docelowo 140 tys. starszych i niesamodzielnych mieszkańców Krakowa.

Teleopieka to usługa informacyjna świadczona za pośrednictwem telefonu. Wsparcie edukacyjne i informacyjne uzupełnia oferowane świadczenia, wzmacniając zachowania prewencyjne oraz poszerzając wiedzę na temat możliwości samodzielnego radzenia sobie z dolegliwościami. Doradcy medyczni identyfikują potrzeby i wskazują rozwiązanie, uwzględniające kwestie kliniczne, organizację systemu ochrony zdrowia i zasady udzielania świadczeń. Zakres informacji przekazywanych przez doradcę obejmuje również: edukację zdrowotną, zalecenia dotyczące samodzielnego postępowania objawowego, informacje o lekach, badaniach, prawach pacjenta, poruszaniu się w systemie opieki zdrowotnej (skierowania, recepty, odpłatność) –  teleopieka pomaga pacjentom zagubionym w systemie ochrony zdrowia.

Czy mój problem wymaga pilnej interwencji medycznej? Czy powinienem zgłosić się do lekarza? Do jakiego rodzaju placówki się udać? Czy mój problem wymaga interwencji jeszcze dziś? Gdzie znajdę odpowiednią placówkę? W jaki sposób samodzielnie poradzić sobie z dolegliwościami? Doradca medyczny odpowiada na takie właśnie pytania.

Kiedy zadzwonić?

Czytaj dalej:

Pages 1 2
reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności