Jak wygląda praca operatorów numerów alarmowych?

Jak wygląda praca operatorów numerów alarmowych?

Działanie Centrum opiera się na nowoczesnym specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym, jednolitym dla całego kraju. 

Głównym zadaniem realizowanym na stanowisku operatora numerów alarmowych jest przyjmowanie i rejestrowanie w dedykowanym systemie informatycznym zgłoszeń przychodzących na numer alarmowy 112 oraz inne numery alarmowe zgodnie z przyjętymi procedurami (w tym przeprowadzanie rozmów z osobami zgłaszającymi w celu uzyskania informacji niezbędnych do podjęcia dalszych działań). 

Wygląda to następująco. Operator w pierwszej kolejności weryfikuje, czy dane zgłoszenie wymaga interwencji służb ratunkowych. W przypadku zgłoszenia zasadnego, wymagającego interwencji służb, operatorzy – podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi – zbierają niezbędne informacje i natychmiast wprowadzają je do systemu informatycznego. Taki elektroniczny formularz automatycznie trafia do służb, dzięki czemu od razu otrzymują one najistotniejsze informacje, np. o tym, gdzie wydarzył się wypadek. 

Praca krakowskiego CPR-u w liczbach 
W Krakowie mamy 30 w pełni wyposażonych stanowisk operatorskich. W czasie jednej zmiany na stanowiskach telefony odbiera około 15 pracowników. Średnio w ciągu doby numer obsługuje ok. 2,5 – 3 tys. połączeń. Oczekiwanie na odebranie połączenia przez operatora wynosi przeciętnie ok. 10 sekund. Na jednego operatora przypada w ciągu dnia ok. 140 zgłoszeń, w ciągu nocy jest ich ok. 70. Obsługa jednego zgłoszenia zajmuje operatorowi przeciętnie 30 sekund w ciągu dnia, w ciągu nocy ok. 40 sekund. 

Liczba zgłoszeń rośnie w piątek i sobotę, a spada w poniedziałek. Niedziele i święta należą do najspokojniejszych pod względem liczby obsłużonych zgłoszeń. Najwięcej zgłoszeń mamy od godz. 7 do godz. 23, nocą ich liczba spada. Wyjątkiem jest oczywiście noc sylwestrowa, kiedy liczba zgłoszeń jest o ok. 100% większa. 

W 2017 do CPR w Krakowie trafiło łącznie prawie 1 350 000 zgłoszeń na numer alarmowy 112. 

Średnio w ciągu miesiąca w 2017 roku w CPR obsłużono ponad 76 000 zgłoszeń z łącznej liczby ponad 112 000 połączeń przychodzących. 

Średnio w ciągu miesiąca odnotowuje się ok. 76% zgłoszeń niezasadnych (zgłoszenia fałszywe lub anulowane) w stosunku do wszystkich zgłoszeń 112. 

Do służb Systemu Powiadamiania Ratunkowego w 2017 roku przekazano średnio w ciągu miesiąca ponad 26 000 zgłoszeń, z czego:
• ok. 51% to zgłoszenia przekazane do Państwowego Ratownictwa Medycznego,
• ok. 34% to zgłoszenia przekazane do Policji,
• ok. 6% to zgłoszenia przekazane do Państwowej Straży Pożarnej,
• ok. 19% to zgłoszenia, w przypadku których powiadamiana była (oprócz służby podstawowej) również służba pomocnicza.
Warto przypomnieć, że CPR stanowi swego rodzaju „sito”, które odsiewa zgłoszenie pomyłkowe czy fałszywe. Dzięki operatorom numeru 112 do służb trafiają już tylko te zgłoszenia, które wymagają ich interwencji.

info i fot. Urząd Wojewódzki

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności