Od 1 lutego w krakowskich tramwajach i autobusach pojawią się kontrolerzy w jednolitych strojach służbowych

Od 1 lutego w krakowskich tramwajach i autobusach pojawią się kontrolerzy w jednolitych strojach służbowych

Od 1 lutego w krakowskich tramwajach i autobusach pojawią się kontrolerzy w jednolitych strojach służbowych. Będą bardziej widoczni dla pasażerów oraz w razie potrzeby udzielą informacji na temat biletów czy komunikacji miejskiej. Zmiana stroju nie będzie dotyczyć wszystkich, bo nadal połowa zespołów kontrolerskich, będzie pracować w cywilnym ubraniu. 

Chodzi o to, żeby przypomnieć podróżującym, że kontrole w komunikacji miejskiej odbywają się bardzo często i nie warto liczyć na to, że uda się uniknąć sprawdzenia biletu, a z drugiej strony pokazać kontrolerów w bardziej przyjaznym świetle. Warto wiedzieć, że nie tylko pasażerowie, ale też kontrolerzy będą teraz  systematycznie monitorowani. Nowe urządzenia do sprawdzania biletów zostaną połączone z systemem GPS, i w każdej chwili będzie można sprawdzić, gdzie przebywają pracownicy. 

– Nie będzie miała też sensu dyskusja z kontrolerem, który przyłapie nas na jeździe z nieważną kartą miejską, ponieważ od momentu zeskanowania karty, informacja zostanie zapisana w systemie i opłata dodatkowa zostanie naliczona automatycznie – mówi Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Z praktycznego punktu widzenia warto zapamiętać, gdzie będzie można teraz złożyć odwołanie lub wyjaśnić kwestie związane z kontrolą. Dział kontroli biletów i windykacji oraz miejsce przyjmowania wniosków i zażaleń będzie teraz przy ul. Wileńskiej 2a (przecznica od al. 29 Listopada). Oznacza to, że MPK SA nie będzie się już zajmowało kontrolą biletów.

Nowe stroje kontrolerskie będą składały się z białych koszuli, bordowego krawatu, granatowych spodni i kurtki z logiem ZIKiT: – Wybraliśmy strój nawiązujący do służb mundurowych, a nie eleganckich uniformów, ponieważ kontrolerzy będą pracować w różnych warunkach i powinni czuć się komfortowo – mówi Michał Pyclik z ZIKiT.

Wszystkie zmiany wejdą w życie na podstawie umowy podpisanej między ZIKiT a firmą Renoma, która została wyłoniona w przetargu. Pracownicy tej firmy będą kontrolowali bilety a także rozpatrywali odwołania. Jeżeli pasażer nie będzie się zgadzał z rozstrzygnięciem, ma także prawo skierowania odwołania do ZIKiT-u. Ponadto ZIKiT będzie też zajmował się kontrolą pracy firmy, szczególnie na początku jej działalności. 

Firma Renoma w ciągu miesiąca ma przeprowadzić co najmniej 15 tysięcy kontroli (w okresie wakacyjnym 10,5 tys.). Miesięcznie kontrolerzy powinni wystawić 6.000 opłat dodatkowych (w wakacje mniej – 4.200). Liczby te wynikają z zaniżonych statystyk z lat poprzednich. Taki zapis musiał być wpisany do umowy, żeby Gmina mogła skutecznie kontrolować sprawność wykonywanej pracy przez firmę. 

Foto:ZIKiT

reklama
Załaduj więcej powiązanych artykułów
Wczytaj więcej Aktualności